Early Bird, som har sitt ursprung i tidningsdistribution, lanserar en ny svanenmärkt tjänst för leveranser till paketboxar. Tjänsten, som fått namnet Early Bird Box, innebär att e-handlade paket kommer att samdistribueras med morgontidningar och andra försändelser till iBoxens nätverk av paketskåp.
Initialt kommer tjänsten att omfatta cirka 1 600 boxar med totalt 26 000 luckor, fördelade på runt 1 000 platser i landet. Enligt företaget ger detta en räckvidd där 60 procent av Sveriges befolkning har tillgång till en box inom en kilometers avstånd.
Genom att använda samma flöde som för hemleveranser och tidningsbud menar Early Bird att man kan minska både trafik och utsläpp.
Genom att erbjuda våra kunder leveransboxar ökar vi tillgängligheten för Sveriges e-handelskonsumenter. I och med att vi nyttjar befintliga flöden kan vi inte bara hålla nere vår klimatpåverkan, vi kan också erbjuda konsumenterna boxleverans tidigt på morgonen, vilket är unikt på marknaden, säger Lisette Hallström, CCO på Early Bird.
Eftersom Early Birds leveranser sker på natten medan övriga transportbolag fyller på skåpen under dagen, ser iBoxen en möjlighet till effektivare nyttjande av boxarna.
Det ger fler möjlighet att hämta paket mer fördelat under dygnet, eftersom övriga transportbolag levererar till iBoxen under dag- och kvällstid, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på iBoxen.
För iBoxen innebär partnerskapet en möjlighet att etablera sig på nya orter och samtidigt förtäta sin närvaro i befintliga områden.
Våra paketboxar finns nära där människor bor och dagligen passerar. Tillsammans med Early Bird gör vi det enklare för fler e-handelskunder att välja ett snabbt, tillgängligt och hållbart leveransalternativ, säger Calle Keller, CCO på iBoxen.
Konsumenten aviseras och hämtar ut sitt paket med hjälp av Mobilt BankID. Lanseringen av Early Bird Box sker under hösten.