Twilfit åker dit för Instagram-reklam: “Två tydliga brister”

"Knappt läsbar storleksgrad".

Twilfit har flera gånger blivit anmält till Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam, men de har faktiskt klarat sig undan varje gång och friats från anklagelserna.

LÄS ÄVEN: Twilfit kritiseras – ”fokus hamnar på kvinnornas bröst och ansikten”

Annons

Nu har man dock åkt dit, för hur man har utformat en kampanj. En privatperson som tagit del av en annons med texten “50% Rabatt på alla reavaror” förväntade sig 50 procent rabatt på rea-priset.

Enligt anmälaren står det tydligt att det är 50 procent på reapriset, men när man går in i butik kommuniceras det att det inte stämmer, utan det är på ordinarie pris. På webben fungerar inte koden då det gäller på ordinarie pris, förmedlar RO anmälarens klagomål.

Det var alltså inte 50 procent rabatt på redan nedsatta varor. Men Twilfit försvarar sig:

Målsättningen med kampanjen som lanserades den 25 januari 2022 på annonsörens sociala media-kanaler samt webbplats var att informera kunderna om att rea-varorna nu sänkts till 50 procent. Mot bakgrund av vad som anförts i yttrandet anser annonsören att anmälan inte är rättfärdigad. Enligt anmälaren står det tydligt att det är 50 procent på reapriset. Så har annonsörens kommunikation inte varit kring denna kampanj. Utan mer specifikt 50 procent på reavaror, inklusive ansvarsfriskrivning.

"Neutraliserar inte reklamens intryck"

Reklamombudsmannen finner dock flera fel i kommunikationen. För det första håller de med anmälaren i hur annonsen tolkas vid första anblick.

Reklamombudsmannen finner att reklamen, med påståendet ”50% Rabatt på alla reavaror* Gäller i butik & online” i bilden och påståendet ”Få 50% rabatt på alla reavaror online och i butik” i texten, ger intryck av att alla reavaror erbjuds till halva reapriset.

Den påtalade ansvarsfriskrivningen lider samtidigt av två brister, enligt RO.

Asterisktexten har dock enligt Reklamombudsmannen två tydliga brister. Dels är texten i en knappt läsbar storleksgrad som en genomsnittskonsument inte kan antas uppfatta vid en flyktig kontakt, dels framgår det inte av asterisktexten att rabatten endast gäller i förhållande till ordinarie pris. Asterisktexten neutraliserar därmed inte reklamens vilseledande intryck. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i sitt beslut.

Annons

Annons