Twitter återvänder till e-handeln – lanserar köpbara profiler

Nike, Google, Gamestop och Disney bland pilottestarna.

Det sociala nätverket Twitter började flörta med e-handeln redan 2015 då man bland annat testade köpknappar i nätverket. 2016 så försvann dock dessa knappar och även om Twitters handelschef hävdade att e-handelsatsningen inte var död, så var den nog ganska död ändå.

LÄS ÄVEN: Twitters e-handelschef: ”Vår köpsatsning är inte död”

Annons

Nu i början av 2021 meddelade dock Twitter att man återigen kikade på att knyta e-handeln närmare sig. Och i förra veckan började ett test rullas ut av köpbara profiler.

Twitter kallar det Shop Module och det är helt enkelt en funktion som kan aktiveras av företag och som då lägger till en produktkarusell på deras profilsida. Modulen gör det sedan möjligt för användare att direkt köpa produkterna som visas upp, utan att behöva lämna det sociala nätverket.

Har även startat en Advisory Board

En handfull företag ska vara med i pilotestet och på Twitter avslöjar kommunikationschefen några företag det just nu handlar om och det är bland andra Nike, Google, Patagonia, Walmart, Arden Cove, Gamestop och Disney.

Inte oväntat så testas funktionen först i USA och amerikanska konsumenter ska nu alltså kunna handla dessa företags produkter via deras Twitter-profiler.

Medan vi lär oss mer så skapar vi också djupare partnerskap med företagen, som vi bygger för, genom en ny Merchant Advisory Board. Denna kommer att bestå av varumärken som har etablerat sig som best-in-class som handlare på Twitter. Med deras partnerskap hoppas vi lättare kunna tillgodose behoven hos företag av alla storlekar, säger produktchefen Bruce Falck i ett pressinlägg.

Annons