Undersökning: Kunder missbrukar returer – ”tyvärr utbrett beteende”

"E-handlarna måste göra det enklare".

För andra gången har e-handelsleverantören Reclaimit undersökt svenskarnas beteende och attityder till att returnera varor köpta på nätet. Och det är lite oroväckande läsning för e-handlare. 19 procent av Sveriges e-handelskunder har nämligen beställt varor som de inte planerar att behålla.

Det är tyvärr ett utbrett beteende att beställa varor som man vet att man ska returnera, vilket inte är hållbart varken för miljön eller e-handlarnas lönsamhet, säger Wilhelm Hamilton, vd för Reclaimit.

Annons

Bland unga mellan 18 och 29 år är beteendet ännu vanligare, 36 procent. Och bland kvinnor ska 25 procent ha detta beteende. Det handlar alltså om att beställa flera olika storlekar, modeller eller färger och att skicka tillbaka det man inte vill ha.

Detta påpekar Reclaimit är ett beteende som inte är hållbart för miljön eller e-handlarnas lönsamhet.

E-handlarna måste göra det enklare för kunderna att beställa rätt med bättre produktinformation. Dessutom kan handlare idag enkelt stoppa så kallade returmissbrukare, tack vare data från moderna returhanteringsplattformar, säger Wilhelm Hamilton.

Undersökningen visar dock samtidigt att uteblivna returer också kan vara ett miljöproblem. Till exempel när en kund behåller en vara de egentligen inte vill ha. Det viktiga i slutändan är att man använder de varor man beställer hem.

Så man måste ha två tankar i huvudet samtidigt – inte handla mer än vad man behöver för att inte returnera i onödan och samtidigt se till att felköp kan komma till användning genom att returnera varan, säger Wilhelm Hamilton.

Den fullständiga rapporten, baserad på 1054 intervjuer, heter Reclaimit State of Returns and Circular Shopping 2024 och har tagits fram tillsammans med Novus.

Annons