Internetworld publicerade idag en artikel om Isolina Fedel, på 19 år, som står bakom nätbutiken Beautyminerals.se. Hon berättar hur hon redan som tolvåring inledde en bana som e-handlare, på Tradera, och importerade smycken ifrån Kina. I dag driver hon dock en helt egen nätbutik som säljer skönhetsprodukter.
Isolina förklarar blanda annat hur hon föredrar att marknadsföra sig via bloggar:
– Det är i bloggar jag vill synas. Jag kommer aldrig att marknadsföra Beautyminerals med hjälp av till exempel reklambanners. Jag vill att bloggare testar mina produkter och ger sina omdömen om dem. Sedan väljer läsarna själva om de vill söka sig till varumärket, säger Isolina Fedel.
I januari lyckades hon få in sina produkter på, kända bloggerskan, Fokis blogg och detta skall ha ökat försäljningen med 200 procent. Även om det nu verkar gå framåt för Isolina och hennes e-handel har hon begränsade resurser, vilket många e-handlare har. Hon kommer dock med lite tips:
– Jag vill inte att min e-butik ska se ut som om någon lekt i en sandlåda med hink och spade. Det ska se proffsigt ut. En webbyrå erbjöd sig att fixa min sajt för 90 000 kronor. Men sådana pengar kan jag inte avsätta i dagsläget. Att istället leta kompetens i utlandet gav mycket bättre resultat, säger Isolina.
Hon berättar även hur hon sätter vinst och räkenskap i andra rummet. Detta är kanske inte något e-handlare överlag bör göra men gällande relationen till kunderna verkar hon ha lyckats riktigt bra.
– En väldigt stor del handlar om relationen jag bygger upp med mina kunder. Jag säljer produkter som är bra och som hjälper kunderna. Vinst och räkenskaper kommer i andra rummet. Jag ser det lite som att jag gör dem en tjänst. Med varje order skickar jag också en liten hälsning, och det handlar inte om något brev jag låter trycka upp, utan alla lappar är unika, säger Isolina.
Hon jobbar alltså mycket med kärleken till kunderna, vilket vi förespråkar. Den unga entreprenören planerar att driva Nordens största e-handel för skönhetsprodukter inom åtta år. Vi önskar henne lycka till. Mer om Isolinas e-handelsresa finner ni här och hennes blogg finnes här.