Uppåt för Kappahl – e-handeln växte med 20 procent

Försäljningen ökar på nätet.

Kappahl gick framåt tack vare nya butiker och en stadigt växande e-handel. Klädkedjan ökade nettoomsättningen med tre procent, från 4,7 miljarder verksamhetsåret 2017/18 till 4,9 miljarder 2018/19.

Rörelseresultatet, för det brutna räkenskapsåret 18/19, landade på 211 miljoner kronor, en försämring från föregående verksamhetsårs 282 miljoner kronor.

Annons

Däremot såg man ett kraftigt lyft under det fjärde kvartalet där rörelseresultatet uppgick till 108 miljoner kronor, jämfört med 66 miljoner under motsvarande period förra året.

KappAhls verksamhet för helåret 2018/19 har präglats av intensivt arbete för att möta hård konkurrens och vikande besökssiffror. Det har även kännetecknats av utvecklingsarbete för att möta branschens transformation, på både kort och lång sikt, skriver Elisabeth Peregi, vd på Kappahl, i bokslutskommunikén.

LÄS ÄVEN: Nu är det klart: Mellby Gård köper ut Kappahl

E-handeln växer

E-handeln utgör nu 5,5 procent av den totala försäljningen, efter en fin tillväxt på 20 procent under året.

I måndags stod det klart att holdingbolaget Mellby Gård köper ut Kappahl från Stockholmsbörsen, efter att man fått loss 91,5 procent av aktierna.

LÄS ÄVEN: Exklusivt: Miljardkedjans plan för att vinna i den nya handeln

Annons