Uppstickarens jätteförstärkning – efter enorma tillväxten

Tung trio tar plats i styrelsen.

Apotek och e-handel har varit en minst sagt framgångsrik kombination. Det har inte minst Axfood-ägda Apohem fått känna på. Uppstickaren har nämligen ökat försäljningen med 76 procent under första halvåret. Samtidigt presenterar bolaget nu tre starka namn, som går rakt in i styrelsen.

Först ut är Eivor Andersson, som sitter i styrelsen i Svenska Spel, First Camp och Mekonomen. Hon fattar ordförandeklubban.

Annons

Apohems tillväxtresa är imponerande och bolaget går nu in i en spännande fas där nya krav ställs på skalbarhet, processer och organisation. Jag ser fram emot att arbeta med styrelse och vd och bidra med mina erfarenheter av bolagsbyggande, säger Eivor Andersson.

Hon får två nya ledamöter att jobba med. Dels ansluter Emma Stjärnlöf, som bland annat varit varumärkesdirektör för Adidas och kommunikationschef för Google i Norden. Hon innehar sedan 2020 vd-rollen hos Röhnisch.

Det behövs differentiering i apoteksbranschen och Apohem är på en varumärkesresa som sticker ut och tar för sig. Jag brinner för starka varumärken och ser fram emot att få bidra i arbetet med att sätta Apohem på kartan, säger Emma Stjernlöf.

Dessutom tar Marina Davarinou en plats. Om namnet låter bekant, så beror det på att hon dels varit marknadsdirektör för Netonnet och vd för Ellos. Sedan 2021 har hon axlat rollen som operativ chef på Jollyroom.

Apohem är ett väldigt spännande bolag som har lyckats utmana apoteksbranschen med en fantastisk tillväxt. Jag är imponerad över organisationens drivkraft och engagemang och jag ser fram emot att bli en del av Apohems styrelse och stötta bolaget och organisationen, säger Marina Davarinou.

Annons