Uppsving för Amazon i Sverige – slog nytt rekord

Rean drog svenskarna till marknadsplatsen.

Amazon har haft en relativt trög start på tillvaron i Sverige. Men under Black Friday-veckan, som sträckte sig mellan 18 och 28 november, verkar kunderna ha tinat upp inför e-handelsjättens tydligen heta priser.

De rapporterar nämligen rekordförsäljning under veckan, jämfört med tidigare Black Friday-reor. Även själva fredagen toppade med nytt rekord. Ehandel har även noterat att Amazon i hög utsträckning i år prismatchade mot de lägsta priserna hos svenska handlare för flera kategorier och produkter, något som kan ha bidragit lite extra.

Annons

Det är kul att se att ännu fler svenskar än tidigare shoppade på Amazon.se under vår Black Friday-rea i år, då vi vet att besparingarna kommer väl till pass under julsäsongen, nu mer än någonsin, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon, i ett uttalande.

Några exakta siffror vill inte marknadsplatsen dela med sig av. Inte helt ovanligt för noterade bolag. Däremot berättar man vad som fick svenskarna att ösa ned produkter i varukorgen.

Det ska framför allt ha varit Apple Airpods, Kindle Paperwhite och Playstation 5 som gick som allra bäst. De ledande kategorierna i sin tur var leksaker, PC och trådlöst. Och Apple, Lego och Philips stack ut som de mest populära varumärkena.

Annons