ANNONS

USA var bara början – nu tar Goodis klivet in i Europa: "Bäst i världen"

Isa, Timothy och Nemrud
"Nöjer oss inte med USA".

I höstas skrev Ehandel om journalisten Nemrud Kurt och hans kompanjoner som lanserade nätbutiken Goodis för att sälja svenskt godis till amerikanerna. Nu, efter en start som rapporterats överträffat alla förväntningar, är det dags för nästa stora steg. På fredag öppnar man nämligen portarna till hela EU.

ANNONS

Det var i november förra året som trion Nemrud Kurt, Isa Afram och Timothy Ego lanserade sin e-handel Goodis, med målet att sälja svenskt godis från ett lokalt lager i New Jersey. Planen var att erbjuda snabba leveranser, en digital plocka-själv-lösning och att bygga ett varumärke kring det som de kallar "världens bästa godis".

Satsningen har tydligen burit frukt.

Klart över förväntan, både vad gäller försäljning mot konsumenter och så kallad wholesale. Vi har fokuserat mycket på att bygga varumärket, gå den extra milen för kund, säger Nemrud Kurt till Ehandel.

Företaget avslöjar att man är i fas med sitt omsättningsmål för det första året i USA, som ligger på 1,2 miljoner kronor. Den framgångsrika starten har gett blodad tand och nu väntar nästa erövring.

Siktar in sig på Europa

På fredag lanserar Goodis sin e-handel inom EU. Men beslutet att expandera handlar inte om att kringgå tullar eller andra handelshinder. Enligt Nemrud Kurt är drivkraften en helt annan.

Nej, tullarna har inte med saken att göra. Vi nöjer oss helt enkelt inte med USA, utan motiveras av tanken på att kliva in på den europeiska marknaden. Enligt oss är svenskt godis bäst i världen och vi vill att ännu fler ska kunna ta del av det på ett enkelt, smidigt och digitalt sätt, förklarar han.

Initialt har man ringat in tre nyckelmarknader där man ser störst potential.

Tyskland, Holland och Frankrike, säger Nemrud Kurt.

Precis som i den ursprungliga affärsidén, som inspirerades av Nemruds godisälskande kusiner i just USA och Europa, handlar det om att göra det svenska lördagsgodiset tillgängligt för en internationell publik.

"Ett komplement, inte en ersättare"

Trots den stora satsningen på Europa är grundarna noga med att poängtera att den amerikanska marknaden inte kommer att nedprioriteras. Expansionen är ett tillägg, inte en ersättare.

EU är ett komplement till USA. Vi kommer fortsatt att vara högst operativa i USA, bland annat genom en B2B-ansvarig, säger Nemrud Kurt.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se