Utmanar klockbranschen med ny tjänst – ska nå 25 miljoner på två år

Triwas grundare tillbaka med nytt klockprojekt.

Det är förmodligen ingen som har missat de senaste årens framfart för klockor i e-handeln. I spåren av Daniel Wellingtons försäljningssuccéer blev nätet den självklara inköpsplatsen för alla som ville pryda sin handled med ett nytt ur.

"Vi vill utmana"

Men konstigt nog har försäljningen av klockbatterier inte riktigt gjort samma resa. Det menar i alla fall Didrik Wachtmeister och Johan Imbro, som grundat startupen Batteribrev. Enligt duon byts cirka en miljon klockbatterier varje år, men trots att klockorna köps online får kunden bege sig till en fysisk urmakare när det är dags att byta batteri.

Annons

Med Batteribrev är tanken att kunden ska kunna skicka in sin klocka och få batteriet utbytt för att sedan få klockan i retur inom två dygn. Tjänsten uppges fungera för alla typer av klockor, oavsett märke.

En stor del av klockhandeln sker idag online, man både säljer och köper via nätet. Branschen ser helt enkelt annorlunda ut idag och vi vill utmana. Genom att göra en analog tjänst digital blir den också tillgänglig för alla överallt, säger Johan Imbro i en kommentar.

"Få var villiga att gå till urmakaren"

Batteribrevs grundarduo räknar med att kunna ta tio procent av marknaden inom två år, och de borde veta vad de pratar om. Didrik Wachtmeister, som är bolagets vd, har nämligen även grundat klockmärket Triwa, vars försäljning delvis sker online.

Under vår tid på Triwa fick vi väldigt mycket förfrågningar om batteribyten och få av dem var villiga att gå till urmakaren för att ta hand om problemet. När vi började undersöka volymerna såg vi att det fanns stor potential i att erbjuda tjänsten online, säger Didrik Wachtmeister.

Jag tror att många kan relatera till problemet med stillastående klockor i byrålådan. Genom vår tjänst hoppas vi få liv i många fina gamla klockor igen.

Planerar internationell satsning

Didrik Wachtmeister lämnade Triwa vid årsskiftet och fokuserar nu helt på sitt nya klockprojekt, som alltså är helt fristående från hans tidigare verksamhet. Tjänsten lanseras till en början i Sverige, men det finns redan planer på att sprida Batteribrev till en rad andra marknader i norra Europa.

Vad räknar ni med att omsätta på sikt?

Vi räknar med en omsättning på cirka 25 miljoner inom två år och desto mer när vi lanserat i andra länder, säger Didrik Wachtmeister.

Annons

Annons