Search
Close this search box.
ANNONS

Utmanarens storslagna plan i Sverige: "Personlig galleria i fickan"

Johan Grรถnvall, vd fรถr Wolt Sverige, berรคttar om plattformens ambitiรถsa plan
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Plattformen expanderar snabbt fรถr att nรฅ sitt stora mรฅl.

ANNONS

Handels- och leveransplattformar som Foodora och Wolt har expanderat i rask takt bรฅde under och efter pandemin. Vi pรฅ Ehandel har mest rapporterat kring de fรถrstnรคmnda, men nรคr Wolt i veckan lanserade ett nytt, unikt samarbete med Max var vi tvungna att fรฅ veta mer.

Det fรถrdjupade partnerskapet med hamburgerkedjan innebรคr att kunderna kommer att kunna bestรคlla hemleveranser i Max egen app, istรคllet fรถr att klicka in sig pรฅ Wolts plattform. Efter lagd bestรคllning รคr det sedan Wolt som ansvarar fรถr leverans och kundservice. Hรคr trampar man alltsรฅ ny mark, nรคr man integrerar sin service i handlarnas plattformar.

Jag tror att det hรคr รคr viktigt fรถr hela branschen. Det รคr ett nydanande samarbete dรคr vi som handelsplattform รฅterigen mรถjliggรถr fรถr vรฅra partners att vรคxa sig stรถrre, nรฅ nya mรฅlgrupper, digitalisera sin resa och optimera sin omnikanal. Max bรถrjade med att bygga upp sin app och sitt lojalitetsprogram och kan nu maximera investeringen nรคr man lรคgger till hemleverans. Restaurangbranschen bรถrjar digitaliseras fullt ut och fรถrdelen hรคr รคr att Max fรฅr รคga sin egen kundresa, sรคger Johan Grรถnvall, vd fรถr Wolt Sverige, till Ehandel.

Att man startar med just Max รคr ingen slump. Det รคr den kanske enskilt stรถrsta kunden Wolt har och kedjan hade alltsรฅ byggt upp ett fungerande digitalt ekosystem sedan innan. Men tidigare kunde besรถkarna bara vรคlja mellan takeaway eller att รคta inne pรฅ restaurangen via Max app. Och nu adderas hemleverans, utan nรฅgon extern plattform emellan.

Ni ser inte att ett sรฅnt hรคr samarbete kan gรถra de mindre aktรถrerna besvikna pรฅ er?

Jag tror snarare att branschen i sig sjรคlv behรถver lite rรฅdgivning. Det ser vi nรคr vi รคr ute och pratar med flera aktรถrer. ร„ven vรฅra restauranger รคr nyfikna pรฅ hur de kan รคga sin kundresa sjรคlva och det hรคr รคr det sista steget man kopplar pรฅ i den resan.

Det finns flera bitar som รคr intressanta med det hรคr steget. Wolt har flera gรฅnger fรถrsรถkt fรฅ fler retailaktรถrer med sig pรฅ plattformen. Men att locka aktรถrer att ansluta sig i det ledet har varit betydligt svรฅrare. Sommaren 2022 lanserade man tjรคnsten Wolt Drive, dรคr handlare skulle kunna erbjuda sina konsumenter hemleveranser inom 30 minuter.

"Handlar om precisionen"

Men det verkar inte ha blivit nรฅgon supersuccรฉ. Det har nรคmligen varit relativt tyst kring vad som hรคnt sedan dess. Dรถm dรคrfรถr om vรฅr fรถrvรฅning nรคr det visar sig att lรถsningen med Max bygger pรฅ just Wolt Drive.

Det รคr vรฅr Wolt Drive-tjรคnst, som handlarna kan koppla in pรฅ sin egen plattform. Men restaurangbranschen har hoppat pรฅ och nรคstan gรฅtt fรถrbi retailsidan kring hur man jobbar med sรฅna leveranser. Vi fรถr mรฅnga bra dialoger med flera stora aktรถrer, men de har inte kommit lika lรฅngt som Max. Det vi kan konstatera รคr dock att det finns ett stort intresse frรฅn branschen att รคga sin kundresa fullt ut.

Men inte i retailbranschen?

Vi ser ocksรฅ intresse frรฅn retailbranschen och det finns fortfarande mรถjlighet att hitta andra typer av lรถsningar.

ร„r det inte en svรฅr tjรคnst att sรคlja in till retail? Hur mรฅnga efterfrรฅgar egentligen sin e-handlade produkt inom 30 minuter frรฅn lagd bestรคllning?

Det handlar inte bara om tiden, utan ocksรฅ precisionen. Vi har inte ett leveransintervall pรฅ mellan en till fyra timmar, utan kan komma vid angiven tid. Sรฅ det รคr en tjรคnst som ocksรฅ lรถser andra saker, sรคger Johan Grรถnvall.

ร„ven om vi varit mer sparsmakade i rapporteringen kring Wolt ser vi tydligt nรคr vi gรฅr tillbaka i arkivet att nรคr vi skrivit har det handlat om en synnerligen offensiv expansion. Bolaget har gรฅtt in i stad efter stad.

Wolts moderbolag รฅterfinns i Finland och med den utveckling vi ser i Sverige nu, dรคr mรฅnga stora utlรคndska aktรถrer satsar enormt pรฅ att ta marknadsandelar i vรฅrt avlรฅnga land, var vi tvungna att frรฅga varfรถr det sker just precis nu? ร„ven om Wolt fรถrstรฅs varit etablerade hรคr sedan en lรคngre tid tillbaka.

Jag kan tala fรถr vรฅr bransch och dรฅ ser vi att det รคr en otroligt omogen bransch nรคr det gรคller vรฅr affรคr. I Finland gรถr man i snitt tvรฅ order mer per capita รคn i Sverige, i USA fem order mer per capita och i Sydostasien upp till 35 order mer per capita. Det รคr alltsรฅ en omogen bransch, men en som vรคxer varje รฅr. Mรฅnga unga med en dynamisk livsstil anammar ocksรฅ det hรคr sรคttet att konsumera.

Det รคr ocksรฅ hรคr vi fรฅr veta exakt vad den lรฅngsiktiga mรฅlsรคttningen รคr. Wolt vill sรฅ mycket mer รคn att "bara" leverera restaurangmat och e-handlade paket hem till dรถrren. De vill bli plattformen vi handlar frรฅn. Vad? Allt.

Vi vill skapa en personlig shoppinggalleria i din ficka. Fรถr att lyckas med det behรถver man tvรฅ saker: Ett bra utbud av restauranger och butiker. Och en techstack, som gรถr att shoppningupplevelsen blir personlig fรถr just dig.

"Bara det som รคr relevant fรถr dig"

En personlig shoppinggalleria i fickan kan lรฅta klatschigt. Men det รคr inte bara "catchy", men tomma, modeord. Bolaget har en vรคldigt konkret plan fรถr hur det ska se ut och fungera i praktiken.

Tรคnk att du gรฅr in i en galleria och trycker pรฅ knappen med ditt namn pรฅ. Dรฅ kommer du att fรฅ se allt det som just du kan ha nytta av. Eller om du gรฅr in i en stad, sรคg Norrkรถping. Du rรฅkar vara vegan och har ett antal andra preferenser. Dรฅ fรฅr du bara se de butiker och restauranger som รคr relevant fรถr dig som konsument. Och restauranger och butiker fรฅr mรถjligheten att nรฅ en ny kund som รคr relevanta fรถr dem. Pรฅ sรฅ vis kan vi รคven vara en balanserande kraft fรถr stadskรคrnorna, som fรฅtt det svรฅrare, sรคger Johan Grรถnvall.

Ambitionerna รคr alltsรฅ hรถga och man ser stora mรถjligheter att vรคxa snabbt. De ser ocksรฅ omedelbart gensvar i de stรคder de slรฅr sig ned i, sรฅ sjรคlvfรถrtroendet รคr pรฅ topp.

Det finns ingen i Sverige som har en discovery-sida som i vรฅr app, som รคr sรฅ personlig fรถr just dig. Vi har mycket kvar att utveckla, men det รคr ingen som kan skapa det vi gรถr pรฅ grund av att vi har den volymen vi har. Svenskarna anammar ocksรฅ tekniken och vi ser ett jรคttestort intresse fรถr det hรคr. Allt det de sรถker pรฅ kan vi anvรคnda oss av ocksรฅ fรถr att gรถra appen รคnnu mer personlig.

Samtidigt som mรฅlen รคr hรถga, sรฅ vรคxer Wolt snabbt pรฅ en marknad dรคr det รคr oerhรถrt viktigt att tรคvla ocksรฅ om pris. Wolt behรถver sina marginaler, handlarna vill ha sina och dรคr emellan รคr det lรคtt att de som faktiskt utfรถr arbetet, i det hรคr fallet buden, hamnar i klรคm. Vi har vid ett flertal tillfรคllen sett exempel pรฅ hur bud inom last mile-branschen drabbats av bรฅde lรฅga lรถner och en dรฅlig arbetsmiljรถ.

Hur tacklar ni balansen dรคr: Att vรคxa snabbt, hรฅlla en lรถnsam affรคr och samtidigt se till att buden mรฅr bra?

Nรคr vi tittar pรฅ kurirpartners รคr en av grupperna vi mรฅste ha nรถjda pรฅ vรฅr plattform. Vรฅr modell bygger pรฅ 100 procent flexibilitet. Sรฅ om de inte รคr nรถjda med oss, kommer de inte gรฅ online och jobba fรถr oss. Vi mรฅste se till att vi erbjuder den typ av betalning som de tycker รคr vรคrd deras tid. Att det รคr vรคrt att ta ordern dรคr och dรฅ. Det skulle kanske se annorlunda ut om man hade anstรคllda kurirer, som dรฅ behรถver leverera ett antal order per timme. Men vi har inga morรถtter eller piskor, det รคr helt upp till varje kurir att gรฅ online.

"Business med tunna marginaler"

Han berรคttar att buden som kรถr fรถr Wolt fรฅr en bestรคllning beroende pรฅ var de befinner sig och nรคr. Sedan kan de alltsรฅ sjรคlva vรคlja att ta den, eller inte. Om de vรคljer det sistnรคmnda alternativet sรฅ gรฅr bestรคllningen till nรฅgon annan.

Vi รคr en business med tunna marginaler. Sรฅ fรถr oss รคr det vรคldigt viktigt att driva skala och fรฅ alla, restauranger, handlare, konsumenter och kurirpartners nรถjda i det vi gรถr. Nรคr vi gรถr det kommer det att driva skala och bli en lรถnsam affรคr, bรฅde fรถr oss och alla partnerskap.

Ni har ocksรฅ tuff konkurrens i branschen, hur mรถter ni den?

Vi tror mycket pรฅ hรคlsosam konkurrens. Bรฅde fรถr konsumenterna, dรคr vi mรฅste tรคvla om deras uppmรคrksamhet, samt butiker och restauranger som kan konkurrensutsรคtta affรคren fรถr att fรฅ den bรคsta dealen. Det รคr positivt att det finns konkurrens, eftersom det รคr en ganska omogen bransch sรฅ รคr det bra att vi hjรคlps รฅt att driva upp medvetenheten. Sen i slutรคnden bryr vi oss inte om vad vรฅra kollegor gรถr. Vi fokuserar pรฅ att driva kvalitet, att ha bra leveranser, bra support och bra ersรคttning. Det vinner รถver tid.

Nรฅgon siffra pรฅ hur stora man ska vara omsรคttningmรคssigt om fem รฅr lyckas vi inte krama ur honom. Dรคremot รฅterkommer han till jรคmfรถrelsen med de andra marknaderna, sรฅ vi fรฅr ett hum om ungefรคr vilken mรฅlbild man har fรถr den nรคrmsta framtiden.

Vi skulle รฅtminstone vilja ta Finland vad gรคller antal snittorder per person och รฅr. Det borde kunna hรคnda inom loppet av tre รฅr, avslutar Johan Grรถnvall.

Dela artikeln: