Vad ska vi göra med Surfplattorna?

Hur kommer anstormningen av surfplattor att påverka e-handeln? Denna fråga ställer Practical eCommerce och de kommer med en del intressanta förslag. Vi kommer även på två saker som man förmodligen skall göra redan idag.

Surfplattorna sprider sig just nu som en epidemi över världen. Vad gör då folk med alla dessa plattor? Det beror givetvis lite på vilken sorts surfplatta man har. Alla verkar dock ha mediakonsumption som gemensam nämnare.

Annons

Vi har även skrivit om flera undersökningar som visar på att man verkligen e-handlar med sin platta, mer än via smarta mobiler. Detta eftersom surfplattorna i större grad ersätter riktiga datorer och folk sitter med dem i soffan och slösurfar.

Enligt Practical eCommerce vill folk läsa digitala magazin på sina plattor vilket även undersökningar backar upp. Detta sägs kunna leda till att e-handlare i framtiden kanske blir publicister och ger ut sina egna digitala tidningar där man kan köpa produkter, direkt i mazinen. Vi vet att flera e-handlare inom modebranschen redan ger ut sina egna tidningar, primärt fysiska, och det är förmodligen denna bransch som har mest att vinna här.

Många iPads blir det

Under 2011 ska det ha sålts 67 miljoner surfplattor världen över och det ska snart finnas runt en halv miljon iPads bara i Sverige. Detta i kombination med att de genererar e-inköp gör att vi e-handlare måste börja tänka på dem. Vi har tidigare skrivit om hur det sköna med plattor är att man inte måste specialanpassa sin butik. Detta är givetvis sant men om man har en stor publik via dem vill man såklart erbjuda dessa kunder en bra upplevelse.

Practical eCommerce pratar om touch-gränssnitt, större teckensnitt, större knappar och funktioner som 360-graders roteringar på produkter. Vi kanske inte skulle gå så långt i dagsläget även om vi förmodligen är på väg mot en större interaktivitet. Faktum är dock att användare av surfplattor är vana vid att dra och trycka på saker.

Några saker man kan göra

Annons

Vi tänker främst på två saker som man kanske skulle börja fokusera på. Det första är en av surfplattans svagheter. Det är inte lika smidigt att skriva på en surfplatta som på en stationär dator. Att endast behöva knappa in sitt personnummer och få sina uppgifter automatiskt ifyllda, i kombination med fakturabetalning, bör vara smidigt för dessa kunder. Sedan tänker vi på samma sak som nämndes ovan, att knappar och saker man måste klicka på inte är för små.

Av personlig erfarenhet vet vi även att popup-rutor med autocentrerade bilder, t.ex. olika ljusboxar, ofta löper amok på skärmar där man enkelt kan zooma in och ut. Det kan helt enkelt vara en bra idé att testa sin nätbutik på en surfplatta, det bästa är antagligen en iPad, för att se att allting fungerar tillfredsställande.

Det är fömodligen inte läge att införa några avancerade funktioner, speciellt anpassade för surfplattor, men varför inte ta tillfället i akt och med några små ändringar se till att e-handelsupplevelsen är smidig oavsett plattform.

Annons