Vännernas e-handel gick från 2 till 11 miljoner: ”Vår plan fungerade”

Community blev vägen in på mättad marknad.

Joel Lindqvist och Fabian Gustafsson Lejonstål har sedan ung ålder haft ett stort intresse för styrketräning. Genom åren har vännerna tränat och tävlat tillsammans och för några år sedan kom idén: Varför inte gå från hobby till entreprenörskap och förhoppningsvis en intäktsmodell?

Sagt och gjort. I dag driver duon kosttillskottsbutiken Aware Nutrition, som har hunnit bli en stor e-handelssuccé. Under sitt senaste verksamhetsår, som tog slut den 31 maj i år, omsatte företaget 11,2 miljoner kronor. Det kan jämföras med 1,8 miljoner året innan, vilket var Aware Nutritions första hela år.

Annons

Detta trots att - som Joel Lindquist beskriver det - bolaget gav sig in på en marknad som redan var mättad.

Det senaste året har varit intensivt och mycket har hänt. Även fast det är svårt att smälta så känns det ganska coolt att två personer, jag 21 år och delägaren 22 år, ingen utbildning och inga hjälpande investerare ännu, har kunnat lyckas med detta, skrev han nyligen i ett inlägg på LinkedIn.

Kunderna lade upp bilder

Via sin träning har Joel och Fabian kommit i kontakt med en rad kosttillskott och när de så småningom jobbade som personliga tränare online, det vill säga innan de blev e-handlare själva, fick de ofta frågan om vilka kosttillskott de rekommenderade.

Då slog det oss. Varför ska vi inte skapa ett varumärke som vi själva kan stå bakom, skapa en gemenskap och få en klarhet i hur produktionen går till? Vi ville skapa ett kosttillskott som fokuserade på det vi själva hade saknat, säger Joel till Ehandel.

Joel och Fabian har känt varandra i många år. Nu är de inte bara bästa vänner utan även kollegor, och i sitt nya bolag har de fått många paket att packa.

Med ambitionen att få fler personer att upptäcka träning som livsstil, lanserades så småningom det egna varumärket med tillhörande nätbutik. Men duon nöjde sig inte med att ta fram produkter, utan satsade tidigt på att skapa ett community kopplat till träning.

Vi såg luckorna, och vår plan fungerade faktiskt. Våra kunder kände en gemenskap och tusentals började lägga upp inlägg med våra kläder och produkter och taggade oss. Med hjälp av våra kunder och efterfrågan kunde vi då även se vilka produkter som vi skulle lansera i nästa steg.

"Är fortfarande väldigt unga"

Så även om det knappast saknades kosttillskott på marknaden, fanns det ingen som hade riktat in sig på det som Aware Nutrition ville göra, tyckte Joel och Fabian. Utöver att fokusera på gemenskap och community satsade de tidigt på en offensiv strategi på sociala medier.

Annons

Sedan start har arbetat med bland annat att skapa content som sticker ut, som inte är likt något tidigare, lite annorlunda marknadsföring, hårt jobb med sociala medier, influencers tillsammans med psykologi, säger Joel, och fortsätter:

Vi båda var och är fortfarande väldigt unga - och har ingen erfarenhet kring företagande. Vi har fått ta en del risker, men det vi visste var att gör man rätt och alltid kämpar så kan man bygga upp något stort så vi kände ändå att vi ville göra detta.

Det här året vill Aware Nutrition satsa på fortsatt tillväxt. De öppnar för att ta in investerare i bolaget och att börja anställa personal.

Vi visste att det är våra kunder som kommer få oss att växa och därför har vi sedan start prioriterat våra kunder och denna gemenskap framför allt annat. I grund och botten handlar allt om att förstå vad som gör att din kund kommer köpa just din produkt. När du har förstått det så gör du mer av det. I dag är visionen att fortsätta växa och fortsätta bygga vårt Aware Community. Vi har mycket planer framöver!

LÄS ÄVEN: Svensk e-handlare köper domän för 10 miljoner kronor

Annons