Vännernas nya e(l)-handel växlar upp: ”Är verkligen på rätt väg”

Ska växa elfordonsmarknaden i Sverige.

Ibland börjar en e-handel med en kurs, en idé och stort engagemang. När de två barndomskompisarna August Wängberg och Gustaf Müller slog sina kloka huvuden ihop grundades Evess förra året, med målsättningen att sälja elmopeder i ett klassiskt utförande till de svenska kunderna. Och nu är de redo att växla upp inför våren.

Idén kom till för ungefär ett och ett halvt år sedan. Jag läste en kurs om att starta eget och tittade runt tillsammans med min barndomskompis på olika affärsidéer och hittade de här elmopederna och kände "jäklar vad fett", berättar August Wängberg, vd och grundare på Evess AB, för Ehandel.

Annons

När vi kollade på marknaden så fanns det heller ingen riktig konkurrent som sålde just den typen av elmopeder. Så vi snackade ihop oss, tog kontakt med en fabrik och gjorde en testbeställning som vi blev riktigt nöjda med.

De har byggt upp allt från grunden själva och efter en lång uppstartsfas har de nu allt på plats för att börja växa på riktigt. De tände upp förra sommaren, men det var först i vintras som de kände att de fått till hemsidan som önskat.

Vi är väldigt nöjda med produkterna, men det var svårare än vi trott att bygga hemsidan i och med att vi gjort det själva, både för att lära oss och hålla nere kostnaderna, men det har varit en kul utmaning. Sen har vi märkt att man hela tiden måste hitta nya knep för att synas både på Google och i sociala medier och det är sådant man kanske inte tänker på från början.

Vi märkte rätt fort att det nog kommer att bli svårare att synas än vi hade trott, men nu är vi verkligen på rätt väg.

Hur har det varit att dra igång en ny e-handel i tider som dessa?

Det har trillat in lite beställningar, men sen har det väl som för alla varit lite knackigare. Men nu kommer våren och då ökar intresset. Vi ser att trafiken på hemsidan ökat väldigt mycket och så har vi kommit igång mer med vår marknadsföring.

Vad är den långsiktiga målsättningen?

Ambitionen är att utöka antalet elfordon på marknaden. Vi vill bygga på och utöka det konceptet vi har för att bidra till en mer miljövänlig värld och kunna erbjuda ett billigt alternativ att ta sig runt. El behöver inte vara så himla dyrt, säger August Wängberg.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!