Var femte e-handlare missar nya lagen inför rea-festen

Hälften säger att de nya reglerna inte kommer påverka dem.

Black Friday står för dörren. Det innebär shoppingyra och ofta fina försäljningssiffror för handlarna. Men det medför också alltid bluffreor. Det innebär att en handlare höjer priset på en vara under sommaren eller hösten, för att sedan sänka det under den stora reamånaden november.

I dag fredag den 11 november är det exempelvis Singles Day, från början ett kinesiskt shoppingevent som spridit sig över världen. Nu har Pricerunner tagit reda på hur det ser ut med bluffreorna under Singlarnas Dag i Sverige 2022.

Annons

Resultatet: Drygt var tredje prissänkning är falsk, och därmed är det lika många som i fjol. Flest falska reor hittar vi inom elverktyg, elartiklar och hemlarm.

"En indikation"

Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent – för att sedan sänka det med minst 5 procent. Totalt ingår drygt 43 000 erbjudanden i årets analys.

Och rea-skeptikerna får alltså vatten på sin kvar. En ny Yougov-undersökning visar att 59 procent av svenskarna sällan eller aldrig litar på ett reaerbjudande under Black Friday.

Om Singles Day är en indikation på hur årets Black Friday kommer bli kan vi konstatera att läget ser oförändrat ut, och att konsumenterna fortsatt kommer behöva ha ögonen med sig under årets stora shoppinghögtider, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner, i ett pressmeddelande.

Men det finns också många äkta reor, enligt Evelina Galli. Störst reor just nu är det på tv, hemmabio, soundbars och batterier. Däremot har kontorsprogram, datormöss och moderkort ökat mest i pris senaste tiden.

19 procent inte insatta

Men nu kan handlarna inte komma undan längre. Sedan 1 september i år finns det nämligen ett nytt konsumentskydd i Sverige på plats. Det innebär att e-handlarna måste redovisa prisförändringar som skett inom loppet av en månad.

Det ska dock sägas att Pricerunner, som vill vara de prismedvetna konsumenternas vän, har lobbat för att denna lag ska komma på plats. Det ligger därmed förstås i deras intresse att välkomna den.

Påverkar inte

Pricerunner har också frågat e-handlare om vad de gör för att följa den nya lagen, och 13 procent uppger att de ska korrigera sina Black Friday-kampanjer, för att följa lagen.

Annons

Men samtidigt så uppger drygt en av fem handlare, eller 19 procent, att de inte är insatta i den nya lagstiftningen. Och nästan hälften, 46 procent av e-handlarna, svarar att den nya lagen inte kommer att påverka deras kampanjer.

Annons