Var tionde svensk får inte beställda varor på nätet?

Klarna rapporterar, inte helt chockande, att svenskarna efterlyser tryggare betalningsalternativ. SIFO har utfört en undersökning tillsammans med Klarna under augusti. Den visar på att 11 procent av de som handlat på nätet någon gång stått utan beställda varor.

- Undersökningen och de senaste veckornas rapportering om konsumenter som blivit lurade när de handlat på nätet, bekräftar att det finns ett stort behov av betalningslösningar som är trygga för köparna. Samtidigt är det positivt att så många som 7 av 10 konsumenter är medvetna och undersöker vilka betalningslösningar som erbjuds innan de e-handlar, säger Magnus Fredin på Klarna.

Annons

Över sjuttio procent av de tillfrågade anser att det är viktigt att känna till vilka betalalternativ som erbjuds innan de handlar på nätet. Det är även fler kvinnor än män som är måna om detta, 74 mot 67 procent. Äldre människor sägs också bry sig mer om tydliga betalalternativ än yngre. Undersökningen skall även visa på att just yngre och män, något oftare än de andra grupperna, inte får sina beställda varor.

Vi förstår vad ni försöker säga Klarna. Samtidigt undrar vi hur många som beställt av renodlade e-handelsföretag mot exempelvis Blocket, Tradera osv. Siffrorna är baserade på SIFO:s konsumentpanel där tusen män och kvinnor, som alla handlat online, intervjuats.

Källa: press

Annons