Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.
ANNONS

Varannan E-handlare bryter mot lagen enligt KOV

Varannan E-handlare bryter mot lagen enligt KOV
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

E-handlare fรฅr hรฅrd kritik i Konsumentverkets nya granskning. Mer รคn hรคlften av nรคtbutikerna bryter mot nรฅgot av lagens informationskrav och nรคstan lika mรฅnga har felaktig, eller ingen information om รฅngerrรคtten.

ANNONS

Konsumentverkets granskning av 413 svenska e-handlare visar pรฅ stora brister hos fรถretagen. Mer รคn hรคlften bryter mot nรฅgot av lagens informationskrav och nรคstan hรคlften av fรถretagen, 187 stycken, har felaktig eller ingen information om รฅngerrรคtten.

Enligt Konsumentverket skriver vissa e-handlare att den รคr kortare รคn 14 dagar eller stรคller felaktiga krav pรฅ att varorna ska skickas tillbaka oรถppnade eller i originalfรถrpackning. Andra nรคtbutiker ska helt och hรฅllet sakna information om รฅngerrรคtten.

โ€“ Resultatet รคr uselt. Det hรคr รคr grundlรคggande lagstiftning som fรถretagen ska klara av att fรถlja. Mรฅnga konsumenter befinner sig i ett informationsunderlรคge mot fรถretagen. Dรคrfรถr mรฅste de kunna lita pรฅ att de fรฅr korrekt information om sina rรคttigheter, sรคger Cecilia Tisell, stรคllfรถretrรคdande Konsumentombudsman.

Kommer kontakta berรถrda e-handlare

Fรถretag som sรคljer varor รถver nรคtet รคr skyldiga att informera sina kunder om ett antal saker. Bland annat handlar det om pris, leveranskostnader, betalningssรคtt och konsumentens lagstadgade รฅngerrรคtt.

Enligt distans- och hemfรถrsรคljningslagen har konsumenter 14 dagars รฅngerrรคtt nรคr de handlar pรฅ nรคtet. Nรฅgot de tydligt ska informeras om nรคr de handlar pรฅ e-handelsfรถretagens webbplatser. Enligt en tidigare undersรถkning frรฅn Trygg E-handel รคr det fรฅ som faktiskt kรคnner till sina rรคttigheter vid kรถp pรฅ nรคtet.

โ€“ Informationsbristerna kan gรถra att konsumenter behรฅller dyra varor de inte vill ha fรถr att de tror att de inte kan รฅngra kรถpet. Konsumenter kan ocksรฅ drabbas ekonomiskt av att fรถretagen tar betalt fรถr fraktkostnader fรถretagen sjรคlva ska stรฅ fรถr, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Konsumentverket planerar nu att kontakta samtliga fรถretag med brister och fรถrvรคntar sig att alla fรถretag rรคttar sig och ger korrekt information.

Kรคlla: Press
Relaterade nyheter:
Datorkรถrkort nรคsta fรถr Konsumentverkets jurister?

Dela artikeln: