Att en kombination av fysisk butik och e-handel ger resultat i form av nöjdare kunder och ökad försäljning har vi sett länge. Enligt en studie gjord av ICSC sĂ¥ leder även öppnandet av en fysisk butik till en 37% ökning av trafiken till e-handeln, räknat i snitt under följande kvartal. Studien visade ocksĂ¥ att ytterligare köp görs online efter köpet i butik. Det handlar sällan om antingen eller. Konsumenter vill handla var och när de vill, det ska vara smidigt och flexibelt.Â
Integrationen av olika kanaler och spinn-off-effekterna kommer bara att öka. Det är nĂ¥got som har blivit ännu tydligare efter pandemin, säger Arne Andersson, senior e-handelsrĂ¥dgivare pĂ¥ Svensk Handel.Â
Fortfarande är det dock sĂ¥ att den absolut största andelen köp sker i fysisk butik. Enligt Postnords e barometern 2022 stĂ¥r den fysiska handeln för 84 procent och e-handeln endast för 16 procent. Â
SĂ¥ även om känslan kanske är att en väldigt stor del av inköpen sker pĂ¥ nätet stämmer det inte. Vi kan konstatera att det envisa ryktet om butiksdöden är betydligt överdrivet. Den fysiska butiken spelar fortfarande en otroligt viktig roll.Â
Däremot startar uppĂ¥t 70 procent av kundresorna digitalt. Vi googlar, jämför och kollar hemsidor innan vi köper. Men det är i fysisk butik som mĂ¥nga avslut sker. Den fysiska butiken kan erbjuda mer än bara möjligheten att shoppa.Â
En av de största styrkorna är det personliga bemötandet. Att fĂ¥ bra service, expertrĂ¥d eller en personal shopper. Kanske finns det ett cafĂ© eller en restaurang. Det blir mer av en upplevelse och en destination som kunderna gärna besöker.Â
Arne Andersson tar exemplet med mode och e-handlaren Nelly som öppnat sin första fysiska butik pĂ¥ Drottninggatan mitt i Stockholms city. Här finns nu drygt 850 kvadratmeter fördelat pĂ¥ tre vĂ¥ningsplan. Förutom att handla kan man bland annat fĂ¥ stylingtips, hjälp av modeproffs och delta i events. Â
Det är en jättesatsning som handlar om att bygga varumärke och fördjupa relationen med kunderna. Och läget kunde inte vara bättre, enorma mängder människor passerar förbi här varje dag. Jag är övertygad om att det kommer att bli en otrolig boost även för Nellys e-handel. Â
För dem som vill testa innan de satsar pĂ¥ permanent etablering finns det olika popup-lokaler sĂ¥som Vasakronans koncept Open spot. Det har bland annat We got them, som primärt sĂ¥lt via instagram tidigare och e-handlaren Akind testat. Open-spot butikerna har inte bara gjort att We got them fĂ¥tt möjlighet att träffa sina kunder personligen, utan ocksĂ¥ nĂ¥ helt nya kunder.Â
 Det har självklart varit väldigt kul att äntligen träffa de som följt oss pĂ¥ Instagram sedan start. Men lika kul har det varit att fler äldre, som ofta är främmande inför bĂ¥de sneakershypen och att handla via sociala medier, har hittat hit, säger William Roosmark, sneakersentusiast och medgrundare till We got them. Â
Ta steget ut i verkligen med popup-konceptet Open spot, flexibelt och enkelt utan krĂ¥ngliga avtal eller villkor. Kontakta oss pĂ¥ Vasakronan sĂ¥ hjälper vi dig hitta rätt butikslösning för ditt varumärke eller läs mer om Open Spot här.