Helgläsning: Varför är världens bästa produkt så svår att sälja?

Ingen verkar ha allt.

Nu börjar vi närma oss slutet. Julafton är nära och det innebär att många e-handlare inte längre kan lova att beställda julklappar kommer att hinna fram i tid. Vad gör man då? Jo, man tar fram sina supergrymma digitala presentkort.

Digitala presentkort är förstås världens bästa produkt i dessa tider. Du låser kundernas pengar till din butik och kan snabbt skicka ut ett fint designat digitalt presentkort. Ett presentkort som, om du är omnihandlare, går att använda lika bra i butik som på nätet.

Annons

Kunden kan välja valfritt belopp och en snygg design och sedan betala med valfri betallösning. Den glada mottagaren av presentkortet kan också enkelt kontrollera saldot på e-handlarens hemsida. Det bör även finnas möjlighet till ett snyggt fysiskt presentkort för de som är ute i god tid och gärna en lång giltighetstid på korten.

Presentkort är lite speciella

Alla större rutinerade e-handlare har förstås dessa funktioner, eller? Vi skulle vilja säga att ingen har ett perfekt presentkort, vilket dock kan vara lite hårt då vi inte kontrollerat alla e-handlare. Men när vi kikar runt bland jättarna så har i princip alla någon svaghet i sina presentkortstjänster. Varför är det så?

För det första så är presentkort lite speciella om du tänker efter. Du ger i princip ut en egen valuta bara för din butik. Detta innebär att det finns ett regelverk kring hur man får sälja presentkort. När vi frågar runt bland jättarna så är dock bokföringen inget problem. Stora företag har ju en avdelning som helt enkelt får lösa det där. Mindre e-handlare kan likväl brottas med dessa bitar.

Miljardföretaget Netonnet erkänner dock att presentkort kräver lite extra arbete.

Ur ett bokföringsperspektiv går presentkort och annan försäljning in i olika system, där hanteringen av presentkort kräver mer handpåläggning, säger Kristina Wärmare, kommunikationschef på Netonnet, till Ehandel.

En e-handlare som har en välsvarvad presentkortstjänst är Webhallen, som också var snabba att svara oss när vi började diskutera presentkort. De erbjuder nästan allt. Du kan ange ett valfritt belopp, skriva in ett personligt meddelande och designa kortet efter din smak. Och det fungerar förstås i butik och online. Men du har en ganska kort giltighetstid och du kan endast betala med Swish.

Varför endast Swish?

Anledningen är primärt för att säkerställa att kunden legitimerar sig vid köp och vi ser över möjligheterna att kunna öppna upp övriga betalningsalternativ men med samma säkerhetsaspekter, säger Webhallens CMO Fredrik Lindblad till Ehandel.

Annons

När vi pratar med de större företagen om deras presentkort så står det klart att risken för bedrägerier ofta är anledningen till de inskränkningar som kan finnas. Det finns många sätt som bedrägerier sker med presentkort. Folk kan förstås köpa dem i andras namn. Hela presentkortssystemet kan manipuleras. De kan användas i phishing-försök. Det faktum att man skapar en "ny valuta" öppnar för otaliga möjligheter för manipulation och det är bara att googla på presentkort och bedrägerier för att se allt galet som kan ske om man inte håller tajt kontroll över presentkortssystemen.

Elgiganten verkar samtidigt ha löst problemet genom att helt enkelt inte erbjuda digitala presentkort, endast fysiska presentkort i butik som dock gäller online. Kjell & Company går steget längre och erbjuder endast fysiska presentkort som inte går att handla med online. E-handelsjätten Dustin verkar ha haft digitala presentkort tidigare, hos Dustin Home, men vi kan inte längre hitta erbjudandet. Företaget bekräftar för Ehandel att de inte har någon formulerad strategi för presentkort.

Det stämmer att vi idag inte erbjuder presentkort på Dustin. Det beror till stor del på vårt fokus på B2B-segmentet där efterfrågan på presentkort inte är så stor och därför har vi inte prioriterat det, säger Karin Tränk, Press & PR Manager på Dustin.

Netonnet har dock många delar på plats, även om de saknar egen design av korten. Men de har också ett maxbelopp på 2 000 kronor. Ett maxtak som skulle vara högt om du sålde böcker men inte hemelektronik för tusentals kronor.

Varför 2 000 kronor?

Det finns en maxgräns för att minimera risken för bedrägerier, svarar Kristina Wärmare.

Återigen är det alltså bedrägeririsken som begränsar presentkortserbjudandet. Webhallens maxtak är 10 000 kronor vilket känns väl tilltaget även om det bästa förstås vore helt fria tyglar. Vi frågade Webhallen om svårigheterna med att erbjuda presentkort.

Det finns ett regelverk att anpassa utifrån samt att undvika bedrägeriförsök. Men så länge man har rutiner på plats för att hantera detta, både i ett kunderbjudande och internt så ser vi presentkort mer som en del av vårt kunderbjudande än som en svårighet, säger Fredrik Lindblad.

Konkurrenten Inet pekar också på att omnikanal kräver lite extra finess när man ska utveckla sina presentkort.

Visst är det lite krångligt, speciellt om man som vi har både fysiska butiker och e-handel och givetvis måste ju presentkorten fungera vart kunden än går, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Inet är också ganska långt framme i sitt presentkortserbjudanden men man jobbar med fasta belopp i både digital och fysisk form. Det ska dock vara ett välutvecklat och robust erbjudande, enligt Erik Wickman. Man blockerar dock faktura i kassan när någon köper presentkort. Detta för att förhindra bedrägerier.

Flera påpekar även att faktura kan vara svårt att kombinera med presentkort då det kan missbrukas. Vi vände oss till Klarna för att se hur deras betallösning lirar med presentkort.

Det är inga problem att använda Klarnas Checkout både för att köpa och använda presentkort. Handlaren har vanligtvis ett inmatningsfält utanför Klarna Checkout där användaren skriver in koden och sedan uppdaterar handlaren Klarna-kassan med det rabatterade beloppet eller presentkortets värde, säger Niklas Gillström, Head of Press på Klarna.

Även om elektronikkedjorna är bland de mest mogna på nätet så vände vi oss förstås till andra branscher. Vi frågade till exempel Adlibris om deras presentkortsstrategi.

I presenthögtider, som till exempel jul och studenttider, är presentkort en populär produkt som många kunder vill ha. Försäljningen av digitala presentkort brukar vara hög just dagarna precis före julafton då julklappar inte längre kan levereras. Då exponerar vi det också på sajten, nyhetsbrev och externt. En jättebra och snabb julklapp som direkt klickas hem till inkorgen. Antingen kan man skriva ut det från en fin pdf, som finns i kassan, och ge som fysisk present. Eller så kan du maila vidare till den du vill ge till. Presentkortet består av en kod som du får direkt via mejl efter beställning, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris.

Presentkorten man säljer på sajten gäller dock inte i företagets två fysiska butiker. Adlibris har samtidigt ganska låga belopp, i fasta valörer, men det sägs inte bero på bedrägerier.

Vi har testat olika belopp och de belopp vi erbjuder uppskattas av våra kunder, förklarar Elias Vieglins.

Hur står det då till hos Coolstuff, Sveriges presentbutik på nätet? De måste ju ha världens bästa lösning? Vid första anblick ser allt bra ut. De erbjuder digitala och fysiska kort. De har dock ingen designfunktion och de arbetar med fasta valörer. Men är de nöjda är frågan?

Vi har inte ett bra tekniskt stöd i dagsläget så vi har inget perfekt erbjudande vad gäller presentkort. De är halvdigitala kan man säga eftersom man får det i mejlen men inte på ett sätt som vi är stolta över. Vi provade att pusha det stort efter deadline en jul häromåret men det sålde inte bra, säger Kajsa Knapp, medgrundare av Coolstuff, till Ehandel.

Kajsa Knapp berättar dock att de just nu filar på ett supererbjudande gällande presentkort och när vi nämner alla aspekter vi tycker man bör ha på plats så säger Kajsa kort och gott:

Ja, exakt så ska vi ha det i framtiden!

När vi talar med rutinerade e-handlare i branschen framgår även ytterligare ett “problem” som kan stå bakom att många har diverse handikapp i sina presentkortstjänster. Det är det faktum att presentkorten endast dyker upp på radarn en eller enstaka gånger om året. Nu vid julslutspurten upptäcker man eventuellt bristerna i sin lösning men veckan efter så är det glömt igen och man är lyckligt ovetandes tills nästa gång man behöver ta fram dem.

Vi tänker dock att presentkorten i e-handeln kanske borde få mer kärlek än vad de får? Speciellt nu när e-handeln blivit en central del av all handel i och med pandemin. Vad tycker du? Är det världens bästa produkt eller världens mest fantasilösa present?

Annons