Världens första kvinnliga löparsko – på halv miljon skanningar

"Har mötts av fantastisk respons".

Visste du att många löparskor i dag är designade för manliga fötter och sedan krympts ned till en mindre storlek för kvinnor att köpa? Det gav varumärket Lululemon och AI-bolaget Volumental en idé.

De sistnämnda har nämligen byggt en 3D-skanner som ska hjälpa konsumenter att hitta den perfekta passformen på skor för just dem. Och nu har man tillsammans med Lululemon tagit fram vad man hävdar är värdens första löparsko baserad på över en halv miljon skannade bilder på kvinnofötter.

Annons

Vi är otroligt glada för samarbetet med Lululemon som har mötts av fantastisk respons. Vi vill ändra på hur branschen designar skor för kvinnor. Med Volumentals data av miljontals kvinnofötter kan vi förbättra passform redan i produktionsled. Det vill vi nu ändra på, säger Alper Aydemir, vd på Volumental, i ett uttalande.

Designen på den nya löparskon, som går under namnet Lululemon Blissfeel, bygger på inte mindre än 610 000 skannade kvinnofötter.

Vi ser det som en självklarhet att löparskor för kvinnor ska vara designade utifrån kvinnofötter för att kvinnor ska få samma förutsättningar att prestera på optimal nivå. Dessutom är fler kvinnor löpare än män. Vi har datan som krävs och erbjuder den till alla våra kunder som vill produktutveckla nya skor utifrån verklig kvinnofötter, säger Alper Aydemir.

Annons