Sedan den 15 augusti har minst tolv personer anmält att de blivit av med pengar efter att ha försökt handla på vad de trodde var Lindex officiella hemsida. Bedrägeriet följer ett tydligt mönster: en lockande annons på sociala medier leder kunden till en välgjord men falsk webbshop. Efter att kunden genomfört ett köp och angett sina kortuppgifter dras pengarna, men några varor levereras aldrig.
Polisen uppmanar allmänheten till skärpt vaksamhet och pekar på att webbadresserna till de falska sidorna ofta avslöjar bluffen. Adresser som "lindex.outlone.shop" och "lindex.autosale.shop" har använts i de anmälda fallen.
Ser adressen konstig ut - finns några konstiga bokstäver eller engelska fraser? Fundera ett varv extra för att undvika att bli bedragen, skriver polisen i ett pressmeddelande.
Från Lindex sida ser man allvarligt på att deras varumärke utnyttjas. Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex, uttrycker en oro över situationen.
Det är väldigt tråkigt att Lindex varumärke har utnyttjats i falska annonser. Det är viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och därför vill vi vara tydliga med att dessa annonser inte är skapade av oss, säger hon till Aftonbladet.
Hermansson betonar att spridningen av falska annonser är ett växande problem i branschen och uppmanar kunder att alltid dubbelkolla att de besöker företagets officiella kanaler för att säkerställa en trygg handel.
Polisen uppmanar alla som misstänker att de utsatts för bedrägeriet att omedelbart göra en polisanmälan.