Varningen: “Handeln måste ta krafttag för att stärka säkerheten”

“Den växande e-handeln har en baksida”.

Allt är inte guld och gröna skogar när det kommer till den starkt växande e-handeln, som i dessa tider även sett en accelererad tillväxt på flera håll. Enligt Datainspektionens statistik över läckta personupgifter så ska detaljhandeln sticka ut rejält.

Detaljhandeln ska tillsammans stå för lika många säkerhetsincidenter som från branscherna IT, utbildning, bank och finans samt tjänsteföretag kombinerat.

Annons

Detaljhandeln visar sig vara klart mest drabbad och inte minst på grund av sårbarheter inom e-handeln, skriver PwC i ett pressutskick.

Nu meddelar experter på cybersäkerhet vid rådgivningsföretaget PwC att detaljhandeln måste ta krafttag för att komma tillrätta med problemet.

Den växande e-handeln har en baksida i form av att sårbarheterna ökar. E-handelsplattformarna kan ge en väg in i den interna it-miljön för cyberkriminella. Inom detaljhandeln förekommer även en stor mängd kortuppgifter, vilket i sig är intressant för angripare, berättar Gustav Blockert, specialist cybersäkerhet vid PwC.

20 procent av anmälningarna om läckta personuppgifter ska komma ifrån detaljhandeln.

Datainspektionens rapport stärker den generella bild vi har av att företag inom detaljhandeln behöver bli bättre på flera delar när det gäller att stärka cybersäkerheten, säger Gustav Blockert och tillägger:

Teknikutvecklingen inom detaljhandeln går snabbt framåt vilker är positivt, men den måste samtidigt mötas med bättre säkerhetsåtgärder på flera plan.

Detaljhandelsföretag rekommenderas att hålla alla system uppdaterade och använda flerfaktorsautentisering, men också att ledning och styrelse får en bättre inblick i säkerhetsarbetet.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!