Varumärket går först i Triwas nya nätbutik

Vi har haft flertalet diskussioner om hur e-handlare borde lägga mer krut på sitt varumärke. Anders Andersen har skrivit ett långt inlägg om varför varumärkesbyggande är viktig inom e-handel. I vår föregående nyhet har vi även ett exempel på avskalad design och varumärkesbyggande, dock i en extrem version där det handlar om inbitna Koenigsegg-fans.

Dagens Media rapporterar idag om ett annat fall där e-handeln skalats av med vilje, för att lyfta varumärket. Det är klocktillverkaren Triwa som lanserat en ny nätbutik och bakom den står byrån Oakwood Creative:

Annons

– Det många inte tänker på är att även e-handeln ska lyfta varumärket och inte bara vara en plattform för att sälja, säger Mia Kristensson, ad på Oakwood Creative.

Mia berättar hur de medvetet gjort nätbutiken mer stilren och mindre "Ur och Penn" som hon uttrycker det. De har exempelvis plockat bort bloggar och lagt större fokus på produkterna. En annan förändring är större bilder vilket är något vi ser mer och mer i nya nätbutiker.

– Sidan ska förmedla en känsla om kvalité före kvantitet, säger Mia.

Målgruppen sägs vara unga trendsättare och även om nätbutiken skall förmedla en känsla av kvalité är givetvis målet att även öka försäljningen. Ni finner Triwas nya avskalade nätbutik här.

 

Källa: dagensmedia

Annons