Växte med 100 procent i april – nu lämnar grundarna e-handeln

Omsätter 50 miljoner kronor.

I mitten av 2018 så gjorde e-handelssuccén Skincity sitt första förvärv. Det svenska bolaget blev då majoritetsägare i den brittiska konkurrenten Effortless Skin. Nu står det klart att man förvärvade 75 procent av bolaget, som senare rebrandades till Skincity UK.

LÄS ÄVEN: Skincitys första förvärv: Tar över brittisk konkurrent

Annons

Nu meddelar Skincity att man helt köper ut grundarna av tidigare Effortless Skin.

Vi har hela tiden haft som ambition att äga bolaget till 100 procent och efter den framgångsrika integrationen och rebrandingen samt en utveckling som överträffat våra förväntningar, kändes tiden mogen, säger Patrik Bråkenhielm, CFO på Skincity, i ett pressutskick.

LÄS ÄVEN: Helrenoveringen avklarad – nu går Skincity in i UK

Det brittiska bolaget sägs “öka med rekordfart” och förra året landade omsättningen på 50 miljoner kronor.

Integrationen av bolaget i organisationen har fungerat jättebra och vi ser UK som en av våra största marknader de kommande åren – i april 2020 ökade försäljningen med mer än 100 procent jämfört med samma period förra året, berättar Skincitys vd Stefan Fragner.

De brittiska grundarna Stephen och Helen Elldred lämnar alltså med flaggan i topp.

Bolagets resa från dess ursprung som Effortless Skin till dess fortsatta snabba tillväxt som Skincity UK, har varit oerhört spännande. Helen och jag lämnar företaget i den starkaste positionen som det någonsin har varit i, och vi ser fram emot att följa den framtida tillväxten, säger Stephen Elldred.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!