Växte till 41 miljoner – nu ska de expandera utomlands

Efterfrågan rusade när engelska sajten introducerades.

Kashmirvarumärket Davida hade ett succéartat 2021 där försäljningen ökade från 27 till 41 miljoner kronor. Men mycket vill ha mer och nu har bolaget tagit sikte på en expansion utanför Skandinavien.

Därför har man nu lanserat en uppgraderad och skalbar e-handel, som ska bli den primära försäljningskanalen mot internationella marknader, där varumärket ännu inte är etablerat.

Annons

Vi bestämde oss att göra en nysatsning på vår e-handel efter att ha lanserat en engelsk sajt under hösten 2021. Då upptäckte vi snabbt att efterfrågan steg markant på flera marknader utanför Skandinavien såsom Tyskland – men också i övriga Europa, säger Sofie Forsberg, som tillträdde som vd på Davida i september, i ett uttalande.

E-handeln har utvecklats tillsammans med Centra.

Eftersom vi inte redan har en etablering där via våra andraförsäljningskanaler, såg vi en stor möjlighet att låta e-handeln bli det primära kanalen för att göra en stark entré på dessa marknader, fortsätter Sofie Forsberg.

Bolaget har i dag tre affärsben; retail, e-tail och e-handel - försäljningen är jämnt fördelad över hela trion. Satsningen på e-handeln har dock blivit särskilt viktig, både för expansionsplanerna och att nå ut till nya målgrupper.

Förutom att öka vår kännedom i Europa har målet med den nya e-handeln varit att fortsätta bredda vår kundbas. Under de senaste två åren har vi både sett en jämnare försäljningskurva mellan dam och herr, och att ålderskurvan börjat peka nedåt. För att välkomna både nya och befintliga målgrupper blev det därför en viktig del i projektet att få en e-handelsstruktur på plats som ger oss frihet att skapa vår nya sajt precis så som vi vill ha den, säger Sofie Forsberg.

Annons