ANNONS

VD:n efter larmet: "Hårdare krav på BankID-verifiering"

Tobias Basilius
"Skadar seriösa företag".

En ny undersökning från omdömesplattformen Reco visar att medan svenska konsumenters köpbeslut i hög grad påverkas av recensioner, är det mycket få som kontrollerar om omdömena är äkta. Samtidigt uppskattas nära en tredjedel av alla onlinerecensioner vara falska. En minst sagt dålig mix för välgrundade köpbeslut.

ANNONS

Undersökningen, som Norstat genomfört på uppdrag av Reco, visar att nästan alla svenskarna påverkas på något vis av omdömen och recensioner när de fattar köpbeslut. Mer än hälften, 55 procent, läser ofta eller alltid recensioner före ett köp. Denna siffra är ännu högre bland unga i åldern 18–29 år, där 72 procent ofta eller alltid läser omdömen.

Trots detta är det få som granskar omdömenas ursprung. Endast sex procent av de tillfrågade kontrollerar alltid om recensionen kommer från en verklig kund. Samtidigt uppger 22 procent att de aldrig kontrollerar äktheten.

Undersökningen belyser vikten av kundomdömen och hur de påverkar köpbeslut. Men vi som jobbar i branschen vet att det finns massvis med fejkade omdömen därute och att många konsumenter därför riskerar att bli lurade om de inte kontrollerar dess äkthet, säger Tobias Basilius, vd på Reco, i en kommentar.

Unga konsumenter (18–29 år) är mer noggranna med att kontrollera äktheten än äldre. I den yngsta åldersgruppen uppger var tredje konsument att de ofta kontrollerar om omdömet kommer från en riktig kund, jämfört med 15 procent i åldersgruppen 50–64 år.

Att problemet med falska recensioner är utbrett stöds av internationella data. Enligt siffror från den amerikanska banken Capitol One från mars i år uppskattas så många som 30 procent av alla onlinerecensioner vara falska.

Enligt Reco finns det flera sätt för konsumenter att själva granska äktheten. Plattformen uppmanar till att titta efter detaljerade beskrivningar istället för korta, allmänna fraser som ”Superbra”. Man bör också se till helheten, som antalet omdömen över tid, och notera om företaget aktivt svarar på feedback. Vissa plattformar använder även märkningar som "Verifierad kund" för att visa att omdömet kommer från en person som genomfört ett köp.

Givet dess stora betydelse krävs krafttag från branschen för att få bort fejkade omdömen. Fusket lurar svenska konsumenter och skadar seriösa företag. Det är olagligt att publicera falska omdömen och företag har i dag ett ansvar att informera om, och hur, de kontrollerar äktheten. En del av lösningen ser vi är hårdare krav på BankID-verifiering från dem som lämnar omdömen, säger Tobias Basilius.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se