VD:n efter miljardsuccén: ”Ovanligt för ett bolag i Elgigantens storlek”

Elgigantens vd Niclas Eriksson: "Har hoppat två år framåt i tiden".

I morse släppte Elgiganten en riktig nyhetsbomb. Bolagets verksamhetsår, som tog slut den 30 april i år, innebar en omsättningsökning på över 17 procent till 15,8 miljarder kronor. Samtidigt steg rörelseresultatet till 365 miljoner kronor, vilket är drygt 72 procent mer än i fjol.

LÄS ÄVEN: Elgiganten rekordökar - slår 15 miljarder: "Jag är otroligt stolt"

Annons

Med all ödmjukhet så får man säga att med det här året och de utmaningar som varit så är det förstås otroligt roligt, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson till Ehandel.

Var det överraskande att det gick så pass bra?

Både och. Förra året gjorde vi stora satsningar i både sortiment och tjänster och vi hade räknat med att det skulle ge effekt. Det vi däremot inte hade räknat med var att behovet av uppgraderingar till hemmet skulle öka som det har gjort. Vi har hoppat två år framåt i tiden.

Utöver espressomaskiner, som Elgiganten redan i morse pekade ut som en framgångsprodukt det senaste året, har företaget sålt bland annat datorer, skärmar, tillbehör för videouppkoppling och andra produkter inom kategorin bild och ljud. Kort sagt, allt som kan behövas när man befinner sig mer i hemmet.

Fler och dyrare produkter

Samtidigt har försäljningen gått som tåget inom en rad områden. Bolaget har gjort särskilda satsningar inom B2B, köksutrustning, gamingprodukter, smarta produkter till hemmet och tjänster. Samtliga visar upp ökningar men allra störst har ökningen varit inom tjänster i hemmen. Många vill med andra ord ha hjälp exempelvis med att installera produkterna de köpt.

Niclas Eriksson berättar att samtliga områden och framför allt den starka försäljningen av produkter till hemmet alla har bidragit till företagets starka försäljning.

Att växa med 17 procent är ovanligt för ett bolag i Elgigantens storlek. Men det som är allra mest uppseendeväckande tycker jag är att det sker i alla kanaler. Vi fortsätter att växa i butik även i samband med pandemin.

Både snittköpen, det vill säga hur stor summa som spenderas per köp, och antalet produkter per köp har ökat.

Annons

Vi ser att man lägger ännu större vikt vid vilken produkt man köper. De fyller en viktig plats i hemmet och då är man redo att investera lite mer. Vi ser också att många köper större och lite dyrare tillbehör till produkter man redan har köpt.

Niclas Eriksson räknar till över hundra initiativ som Elgiganten har genomfört för att anpassa sin verksamhet till pandemin. Det handlar om allt från nya lösningar för kunderna, till handsprit och skyddsutrustning i butikerna, till att Niclas har haft digitala möten med hela personalen varje vecka för att alla ska känna sig delaktiga.

Investerar 450 miljoner i nytt system

Men samtidigt som butikerna alltså har fortsatt att skörda framgångar har e-handeln ökat betydligt mer än butikerna, med 74 procent för att vara exakt. Elgiganten vill inte gå in på exakt hur stor andel av försäljningen de olika kanalerna står för, mer än att butikerna står för merparten. Den fysiska försäljningen ökade förra året med 10 procent. Företagets vd tror starkt på butikens roll även framåt, inte minst för att fler kommer att behöva mer hjälp och information i takt med att elektroniken blir mer komplicerad och kanske lite svårare att förstå sig på.

Jag tror att vi kommer att se en snabb utveckling av både format och erbjudande. Men då tittar vi inte på online eller butik utan på att bygga en bra omnilösning. Det finns ett stort behov av att sy ihop butik och onlineaffären så att kunden kan handla på sina villkor.

Med tanke på att e-handeln ökar snabbare kan den ju mycket väl stå för mer än hälften av försäljningen inom ett par år?

Ja, och då är det upp till butiksformatet att utvecklas och möta den efterfrågan.

Elgiganten planerar en rad stora satsningar i år. Bland annat investerar bolaget 450 miljoner kronor i nya system. Tanken är att allt ska hänga ihop, och att kunden oavsett kanal ska få tillgång till både utökad service och betydligt fler produkter än vad respektive butik eller kanal kan visa upp i dag. Det ska även bli möjligt att till exempel börja ett köp i en kanal och avsluta det i en annan. Dessutom ska även Elgigantens samarbetspartners kopplas in.

Det är ett jättestort projekt men vi är på god väg. Vi räknar med att kunna dela med oss mer av det här senare i år, avslutar Niclas Eriksson.

Annons