VD:n om Ellos outletbutik: ”Ser inte någon risk”

"För med sig stora fördelar".

Sedan tidigare har Ellos två konceptbutiker - en i Stockholm och en i Göteborg. Men i slutet av förra veckan gick Ellos Group ut med att de ska öppna en outletbutik i januari, i anknytning till det nya logistik- och lagercentret i Borås.

LÄS ÄVEN: Ellos Group ska satsa på fysisk butik

Annons
Annons

Nu har vi fått chansen till att ställa några frågor till koncernens vd Hans Ohlsson. Ellos Group är en renodlad e-handelskoncern och har den senaste tiden satsat extra hårt på sin online-verksamhet. Men det nya outlet-konceptet väljer företaget att förverkliga offline.

Hans berättar varför koncernen valt att göra det på det sättet, och avslöjar även att en outlet på nätet inte är planerad.

Nej, vi har inga sådana planer. E-handeln är kärnan i vår affärsmodell, outletbutiken och de andra fysiska butikerna är tänkta som komplement för att skapa mervärde för kunderna. Genom outletbutiken kan vi på ett smidigt sätt sälja varor som kommit i retur eller av andra anledningar är enklare att sälja fysiskt än online. Samtidigt kan vi erbjuda våra kunder en rolig och inspirerande köpupplevelse.

"Unikt fördelaktig"

Att outletbutiken ska ligga i anslutning till logistikcentret ökar effektiviteten och minskar transporterna, förklarar Hans.

Vi håller på att färdigställa ett nytt logistikcenter för heminredning i Borås vilket ger oss möjligheten att öppna en outletbutik i anslutning till platsen där våra produkter tas emot, skickas iväg och lagras. Outletbutiken blir en naturlig del av logistikkedjan vilket för med sig stora fördelar och gör att vi kan erbjuda våra outletkunder kraftigt reducerade priser.

Läget i anslutning till vårt logistikcenter i Borås gör den här platsen unikt fördelaktig, och eftersom Borås dessutom är Sveriges ledande mode- och textilstad känns det helt rätt att öppna butiken just här.

Ser ni en risk med att öppna en outlet? 

Nej, vi ser inte någon risk. Outletbutiken erbjuder en helt annat köpupplevelse och lockar en bredare kundkrets snarare än att ersätta köp som annars hade gjorts online.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!