Sedan tidigare har Ellos tvĂ¥ konceptbutiker - en i Stockholm och en i Göteborg. Men i slutet av förra veckan gick Ellos Group ut med att de ska öppna en outletbutik i januari, i anknytning till det nya logistik- och lagercentret i BorĂ¥s.
LĂ„S Ă„VEN: Ellos Group ska satsa pĂ¥ fysisk butik
Nu har vi fĂ¥tt chansen till att ställa nĂ¥gra frĂ¥gor till koncernens vd Hans Ohlsson. Ellos Group är en renodlad e-handelskoncern och har den senaste tiden satsat extra hĂ¥rt pĂ¥ sin online-verksamhet. Men det nya outlet-konceptet väljer företaget att förverkliga offline.
Hans berättar varför koncernen valt att göra det pĂ¥ det sättet, och avslöjar även att en outlet pĂ¥ nätet inte är planerad.
Nej, vi har inga sĂ¥dana planer. E-handeln är kärnan i vĂ¥r affärsmodell, outletbutiken och de andra fysiska butikerna är tänkta som komplement för att skapa mervärde för kunderna. Genom outletbutiken kan vi pĂ¥ ett smidigt sätt sälja varor som kommit i retur eller av andra anledningar är enklare att sälja fysiskt än online. Samtidigt kan vi erbjuda vĂ¥ra kunder en rolig och inspirerande köpupplevelse.
"Unikt fördelaktig"
Att outletbutiken ska ligga i anslutning till logistikcentret ökar effektiviteten och minskar transporterna, förklarar Hans.
Vi hĂ¥ller pĂ¥ att färdigställa ett nytt logistikcenter för heminredning i BorĂ¥s vilket ger oss möjligheten att öppna en outletbutik i anslutning till platsen där vĂ¥ra produkter tas emot, skickas iväg och lagras. Outletbutiken blir en naturlig del av logistikkedjan vilket för med sig stora fördelar och gör att vi kan erbjuda vĂ¥ra outletkunder kraftigt reducerade priser.
Läget i anslutning till vĂ¥rt logistikcenter i BorĂ¥s gör den här platsen unikt fördelaktig, och eftersom BorĂ¥s dessutom är Sveriges ledande mode- och textilstad känns det helt rätt att öppna butiken just här.
Ser ni en risk med att öppna en outlet?Â
Nej, vi ser inte nĂ¥gon risk. Outletbutiken erbjuder en helt annat köpupplevelse och lockar en bredare kundkrets snarare än att ersätta köp som annars hade gjorts online.