ANNONS
Magnus Kreuger, vd

VD:n om succéerna - så lyckas de varje gång: "Inte en till butik i mängden"

Det har varit scener som mer påminner om rockkonserter än butiksöppningar. Kunder som tältar i dagar, kilometerlånga köer och kassasystem som går varma med miljonförsäljning på en enda timme. Efter en höst där elektronikkedjan Power skapat rubriker med sina nyöppningar i Umeå och Stockholm, står det nu klart att expansionen fortsätter.

Nästa stad på kartan är Halmstad, där kedjan investerar närmare 20 miljoner kronor i ett helt nytt varuhus. Men frågan många ställer sig är om den intensiva köpfesten verkligen kan hålla i sig över tid. Ehandel.se har pratat med Powers vd Magnus Kreuger, som berättar om strategin bakom folkfesten och hur de ska lyckas väcka liv i de återstående butikerna.

ANNONS

Det var i slutet av oktober som Power slog upp portarna i Umeå. Kön ringlade sig över 300 meter lång och de första kunderna hade köat sedan kvällen innan. Resultatet lät inte vänta på sig: när den första timmen summerades hade varuhuset omsatt 1,2 miljoner kronor.

Ett liknande scenario utspelade sig tidigare under hösten i Heron City i Stockholm, där en ombyggnation för 15 miljoner kronor resulterade i samma höga omsättning under öppningstimmen.

Nu riktar kedjan blickarna mot Halland. Power meddelar att de fortsätter sin expansion på den svenska marknaden genom att öppna sitt första varuhus i Halmstad. Etableringen sker i handelsområdet Flygstaden, i en lokal som tidigare inrymde trampolinparken Yoump och innan dess Elgiganten. Det nya varuhuset kommer att omfatta 2 500 kvadratmeter och beräknas öppna under sommaren 2026.

Satsningen i Halmstad innebär en investering på närmare 20 miljoner kronor från Power och fastighetsägaren. Etableringen väntas också skapa ungefär 40 nya arbetstillfällen i regionen.

Men i takt med att kedjan rullar ut sitt koncept "Framtidens varuhus" på allt fler orter, finns det en undran om nyhetens behag kommer att lägga sig.

Varje gång Power har slagit på trumman den senaste tiden har det blivit en stor uppslutning, men hur länge kan man egentligen räkna med att kunderna står i kö i timmar för hemelektronik?

"Finns en förväntan innan vi ens öppnar"

Ehandel.se ställde frågan direkt till Magnus Kreuger, vd på Power.

Så länge vi fortsätter att överträffa förväntningarna. Vi ser att kunderna uppskattar när vi gör något extra, när det är tydligt att en butiksöppning faktiskt betyder något, säger Magnus Kreuger.

Han menar att det handlar om att konsekvent visa vad varumärket går för.

För oss är varje öppning en möjlighet att visa vad Power står för: riktigt bra priser, en modern köpupplevelse och personal som vill att kunden ska gå därifrån nöjd. Kombinationen av starka lanseringserbjudanden och en butik som känns ny, fräsch och relevant gör att intresset håller i sig. Så länge vi levererar på det, kommer hajpen att finnas kvar.

Det är dock inte bara slumpen eller låga priser som skapar köerna. Enligt Magnus Kreuger ligger det ett omfattande strategiskt arbete bakom de scener som utspelat sig i Umeå och Stockholm.

Det handlar om en trestegsraket där förberedelserna börjar långt innan bandet klipps.

För det första startar vi tidigt dialogen med kunderna lokalt, både digitalt och i städerna, så att det finns en förväntan innan vi ens öppnar dörrarna, förklarar Magnus Kreuger.

"Erbjudanden värda att stå i kö för"

Den fysiska miljön spelar också en central roll i strategin. Det nya varuhuset i Halmstad kommer att ligga granne med stora aktörer som Ica Maxi, Willys och Systembolaget, vilket ger ett synligt läge. Men det räcker inte bara med en bra adress.

För det andra ser vi till att butikerna är toppmoderna när vi öppnar: layout, sortiment, service. Allt ska kännas nytt och relevant. Satsningarna gör också att våra medarbetare tycker det är kul och inspirerande att gå till jobbet, och sånt märker kunderna, säger Magnus Kreuger och fortsätter:

För det tredje investerar vi i riktigt konkurrenskraftiga erbjudanden som folk vet är värda att stå i kö för. Det är den kombinationen som gör att en öppning blir en folkfest, inte en till butik i mängden.

Expansionen i Halmstad är startskottet för en bredare plan där minst tio nya varuhus ska öppnas i Sverige de kommande åren. Samtidigt pågår ett intensivt arbete med det befintliga butiksnätet.

Sedan Magnus Kreuger tog över har arbetet med att uppdatera kedjans 28 befintliga butiker pågått för fullt. I dagsläget är 10 av dessa 28 butiker omgjorda enligt det nya konceptet, vilket innebär att 18 butiker fortfarande väntar på sin tur.

"Vi vet att modellen fungerar"

Frågan är om det går att återskapa samma energi och försäljningstryck i de kvarvarande butikerna som i de som redan lanserats. Magnus Kreuger är dock övertygad om att modellen håller hela vägen.

Vi ska jobba stenhårt för att det blir så! Erfarenheten från de första tio lanseringarna är att kunderna verkligen svarar när vi lyfter butikerna till den nya Power-standarden. Det är samma koncept, samma kundlöfte och samma energi som vi tar med oss in i varje uppdatering, säger han.

Magnus Kreuger är dock noga med att påpeka att varje lokal marknad ser olika ut, men att grundreceptet har visat sig fungera.

Självklart kommer varje marknad att ha sina unika förutsättningar, men vi vet att modellen fungerar. Och vi fortsätter hela tiden att utmana oss själva, göra varje öppning ännu bättre och ta nya kliv framåt, avslutar han.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se