I juli firade Moss & Noor en omsättningsökning på 50 procent till 5,7 miljoner kronor och ett resultat som vände från en förlust på -652 000 kronor till en vinst på 585 000 kronor. Tom Flumé var då fåordig men pekade på en långsiktig och robust strategi.
Nu lättar han på förlåten och avslöjar att vägen till lönsamhet kantades av en oväntad paradox. Den enskilt viktigaste faktorn bakom vändningen var nämligen en drastisk effektivisering av företaget.
Vi streamlineade organisationen. Tills det inte fanns några kvar, haha. Lite skoj men också lite allvar. Med facit i hand så började vi bygga organisationen för tidigt, säger Tom Flumé till Ehandel.se.
Han berättar att bolaget under 2023 hade ett marknadsföringsteam på tre personer, men att insatserna inte gav önskad effekt. Perioden ledde till en insikt som för många kan te sig bakvänd.
Rätt märkligt, just det året har lägst tillväxt i procent, jämfört med alla andra år. Vi växte som långsammast när vi var som flest. En paradox. År 2024 tog tillväxten fart igen.
Motvilligt ja till distributörer
Den tidigare artikeln lyfte fram Moss & Noors framgångsrika strategi att skippa distributörsledet för att snabbt nå nya marknader med bibehållna marginaler. Även här har verkligheten tvingat fram en nyanserad bild.
Direktförsäljning till återförsäljare inom hudvård, träning och apotek i Norden är fortfarande ryggraden och står för hela 75-80 procent av omsättningen. Men för marknader längre bort har bolaget stött på hinder.
Distributörer kommer vi behöva arbeta med. Motvilligt har denna insikt sjunkit in. Framför allt på marknader långt bort från Norden. Ofta är det legala krav som hindrar oss från att sälja direkt till handeln på en marknad. Nu senast i Indien och Japan, säger Tom Flumé.
Han beskriver situationen som "snopet" när de själva gjort hela affären med en butikskedja, men sedan tvingas koppla in en distributör som mellanhand på grund av lagkrav. Idag står distributörsaffären för 10 procent av den totala omsättningen.
Siktar på världsherravälde via Amazon
Medan den egna sajten (som står för 10-15 procent av omsättningen) fokuserar på att konvertera förstagångsköpare, är det en annan kanal som nu får allt strålkastarljus. Tidigare har marknadsplatserna bara fått växa organiskt och utgör endast någon procent av försäljningen. Det ska det bli ändring på. På frågan om hur de ökade marknadsinvesteringarna ska fördelas är svaret entydigt:
Vår priolista för hösten är nummer ett marknadsplatser, två marknadsplatser och tre marknadsplatser. Vi planerar för stenhård satsning. För oss betyder det att annonsera järnet. Amazon primärt.
Bolaget är nu momsregistrerat på alla Amazons marknader i Europa och har avtal på plats för både Pan-FBA och Amazon Retail, där Amazon själva agerar återförsäljare.
Även sju asiatiska marknader är under bearbetning, där Indien redan är godkänt och resten väntar på lokala läkemedelsverks godkännande, en process som kan ta upp till ett år.