Tillsammans med sin man Marcus har Linn Tagesson byggt upp nätbutiken Babyshop.se som idag säljer barnmode i flera länder och tar in nya miljoner på löpande band. Vad tycker Linn egentligen om e-handeln? Det ska vi nu reda ut i Veckans 5.
Hur får man idén att starta en modebutik för barn på nätet?
- Det var min dåvarande pojkvän, nuvarande man och delägare i Babyshop Marcus Tagesson som absolut ville starta någon form av e-handel, men inom vilket område var mindre viktigt så länge som affärsmodellen höll. Det hela slutade med barnkläder. Vi hade själva inga barn och kände typ ingen som hade barn, men vi tyckte att utbudet på nätet lämnade en del att önska år 2006. Vår hypotes var att det var en tillräckligt stor målgrupp med få returer och relativt billiga fraktkostnader.
Ni värderas nu till hundratals miljoner. Hur har din roll ändrats på vägen?
- Min roll har förändrats avsevärt. De första tre Ã¥ren gjorde jag i princip allt; plock, pack, inköp, kundtjänst, bokföring, förhandling, content pÃ¥ siten, översättningar, plÃ¥tade produkter, klippte bilder, med mera. Den enda arbetsuppgift som hängt med i alla Ã¥r är att jag fortfarande är vaktmästare pÃ¥ bolaget. Skämt Ã¥sido sÃ¥ fokuserar jag nu för tiden mest pÃ¥ vÃ¥ra egna varumärken, affärsutveckling och samarbeten med olika organisationer eller personer.Â
Vad gillar du mest - liten eller stor e-handel?
- Det är oerhört kul men fruktansvärt tufft och hÃ¥rt arbete i början. När man är riktigt liten sÃ¥ har mÃ¥nga sömnlösa nätter men samtidigt roliga stunder när hela kompisgänget bygger nytt lager mot betalning i pizza och öl. De som jobbar pÃ¥ bolaget blir tajta, som en liten familj där man spenderar dagar och nätter tillsammans. När bolaget blir större fÃ¥r man andra arbetsomrÃ¥den och mÃ¥ste släppa mer ansvar. Man kommer till en läskig insikt att man faktiskt inte är bäst pÃ¥ allt utan är starkast tillsammans som ett team. Samtidigt har man pÃ¥ ett sätt mer ansvar än nÃ¥gonsin dÃ¥ man har mÃ¥nga anställda, att man alltid mÃ¥ste leverera pÃ¥ topp och att man är sÃ¥ beroende av att ha ett riktigt starkt team. Â
Omnikanal - bra eller dåligt?
- Omnikanal är bra om man gör det på rätt sätt. Jag tror att det är en styrka för ett varumärke att finnas både online och offline, man blir mer tillgänglig för kunden och skapar därmed högre lojalitet. Utmaningen är att informera kunderna om fördelarna och utnyttja de fantastiska möjligheter som finns med just omnikanal.
Vad e-handlar du mest av på nätet? Har du testat nätmaten ännu?
- Jag handlar det mesta på nätet; mat, kläder, träningsgrejer, resor, biljetter, presenter och blommor. Mathem blir det ganska ofta. Problemet för mig är dock att det många gånger det blir snabba beslut om man ska laga mat hemma eller köpa med sig något hem och då kan det bli Foodora med. Även om det låter cheezy så är det faktiskt så att jag handlar mest på våra egna siter eftersom barnen som är fyra och sex år ständigt växer ur sina kläder.