Vi slår hål på omnihandeln: Vilka tjänar mest pengar?

E-handlare eller fysiska kedjor?

Välkomna till ett nytt samarbete mellan Ehandel och tidningen Market. Vi på Ehandel (experter på e-handel) och Market (experter på fysisk handel) har slagit våra kloka huvuden ihop och inlett ett samarbete för att gå till botten med vad som faktiskt händer där ute i detaljhandelsdjungeln.

Allt fler handelsföretag har både e-handel och fysiska butiker, och eftersom Market har sin tyngdpunkt i den fysiska handeln och vi i e-handeln såg vi flera fördelar med att inleda ett samarbete, säger Johanna Allhorn, chefredaktör på Ehandel.

Annons

Ni läsare kan framöver förvänta er flera spännande artiklar och topplistor som kommer att ge en klarare bild av hur det går för både e-handelsbutiker och kedjor i Sverige.

Tjänar någon pengar egentligen?

Det är ganska tydligt att e-handeln och den fysiska handeln till viss del smälter ihop. Vi har tittat på Sveriges hundra största e-handlare och i toppen är det definitivt ingen uttalad omnikanal, utan primärt renodlade e-handlare. Market har samtidigt kikat på de hundra största kedjorna och där är det omvänt ganska vanligt med e-handelssatsningar bland jättarna, vilket inte är helt oväntat.

En fråga gäller dock lönsamheten. Är e-handlare, med över 50 procent omsättning online, mer lönsamma än stora butik. När vi sammanför vår lista över de hundra största e-handlarna med Markets lista över de hundra största butikskedjorna, så klarnar det något.

Topp 100 butikskedjorna omsätter runt 480 miljarder kronor medan topp 100 e-handlarna omsätter 51 miljarder. Butiksjättarnas rörelseresultat hamnar på lite över 13 miljarder kronor medan nätbutikerna endast skrapar ihop en halv miljard. Klockren vinst till butikerna? Nja.

Butikerna tar hem vinsten

Faktum är att rörelsemarginalen för butikerna ligger på 2,8 procent medan e-handlarnas ligger på 1 procent. Topp-segmenten i båda kanalerna är alltså lönsamma, men det är inga supermarginaler direkt. Butikskedjorna tar dock hem vinsten, måste vi förstås medge. Bland topp hundra är det 65 e-handlare som har ett positivt resultat medan det är 78 butikskedjor som är lönsamma.

I dag publicerar vi också topplistan över de mest lönsamma handelsföretagen. Och ni kan se fram emot flera artiklar där vi i samarbetet med Market gräver djupare i detaljhandelns utveckling online och offline.

Det är förstås alltid lite speciellt att samarbeta med en konkurrent men jag tycker att Market gör ett jättebra jobb och jag är förväntansfull inför vårt fortsatta arbete tillsammans, avslutar Johanna Allhorn.

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Annons

Annons