Granskning: Vi testar e-handlarnas cirkulära mode – hälften floppade

"Unfortunately unavailable".

Circle, secondhand, pre-owned, pre-loved. Modehandeln har de senaste åren mer eller mindre svämmat över av satsningar på cirkulära affärsmodeller. Möjligheten att sälja och köpa begagnade plagg och accessoarer brukar lyftas fram som avgörande för att branschen ska lyckas ställa om i mer hållbar riktning.

Men det är förstås en sak att sjösätta en ny satsning och en helt annan att få den att fungera. Speciellt inom en nisch som ändå dras med flera utmaningar, som minskad marginal, spretiga storlekar och sannolikt behov av extra kvalitetskontroll. Så all respekt för att det inte är det lättaste att ställa om från linjärt till cirkulärt. Särskilt inte inom mode - en bransch som också har att hantera tillfälliga trender och en hög andel returer.

Annons

Men e-handlarna fick det ändå att låta ganska enkelt.

Sedan lanseringen för drygt en månad sedan har omkring 17 000 produkter lagts ut till försäljning. Nu siktar bolaget på att second hand ska bli en väsentlig del av försäljningen, sade Anna Winde, hållbarhetschef på NA-KD, i en kommentar i juni 2021 om företagets satsning Circle.

Vi är väldigt glada över att utöka Zircle till Sverige och Danmark och nu kunna erbjuda nordiska konsumenter en bekväm secondhand-upplevelse, sade Mareike Hummel, Director UX Recommerce på Zalando, i en artikel i februari förra året.

Måste bli klubbmedlem

Så vi på Ehandel bestämde oss för att testa. Vi valde ut sex secondhand-satsningar och gick in för att beställa plagg från samtliga. Det ligger förstås i sakens natur att vi inte kunde beställa exakt likadana plagg från alla, men vi landade i alla fall i att beställa ett plagg i varje butik. Vi undersökte hur lätt det var att handla, hur processen såg ut och hur resultatet blev. Och med vårt facit i hand kan vi nog dra slutsatsen att cirkeln så att säga inte direkt är sluten.

De handlare vi riktade in oss på var NA-KD, Nelly.com, Zalando, Boozt, Filippa K och H&M-ägda Cos.

Det första vi kunde konstatera är att det ofta är rätt svårt att hitta till e-handlarnas cirkulära avdelningar. Boozts variant Re-Boozt fanns endast i företagets app, medan Filippa K hade placerat sin Filippa K Preowned längst ner bland de underkategorier som dyker upp när man klickar på till exempel “Dam” eller “Herr”.

På Cos sajt hittar man Cos Resell antingen under rubriken “Sustainability” eller längst ner på sajten, medan Nelly kräver att man blir medlem i klubben Nelly Lounge för att ta del av erbjudandet. NA-KD och Zalando har dock gjort det hela lättare - hos dem hittar man secondhand-satsningarna högst upp som egna poster i huvudmenyn.

Även när det gällde information om produkterna och bilder på den aktuella varan skilde sig butikerna åt. Cos stack ut som den aktör med tydligast beskrivning.

Annons

I am selling a grey basic shirt, fits normal, price at store 17€, 100% cotton, size M, worn one or two times, condition excellent, pn 0753391023. Condition: Excellent, hette det i företagets information.

Gott om bilder - på andra plagg

Övriga nöjde sig med termer som “väldigt bra skick”, “varsamt använd” och “varan är använd men i fint skick”. Filippa K stack dock ut med sin märkning “FK Verified”, vilket innebär att varan ska ha returnerats till Filippa K till exempel som en del i ett insamlingsprogram.

Mängden bilder varierade från butik till butik. Vi noterade dock att medan en del butiker hade valt att använda sig av bilder på plagget som var till salu eventuellt i kombination med generiska produktbilder, hade Boozt och NA-KD nöjt sig med att visa upp produktbilder, åtminstone som vi tolkade det. Kunden får alltså chansa gällande hur det faktiska plagget ser ut på riktigt.

Det här är en professionell produktbild av en ny vara. Den representerar inte varan vi säljer på ReBoozt, hälsar Boozt för säkerhets skull.

Föga överraskande varierar även köpvillkoren sajterna emellan. Flertalet tar betalt för frakten och det är ganska sparsamt med att erbjuda öppet köp. Gällande det sistnämnda sticker Zalando ut med öppet köp i 100 dagar. Hos Zalando kan man även välja mellan flera fraktsätt och flera betalsätt, medan det var lite mer begränsat hos övriga.

Så hur gick själva köpen? Vi kan inleda med Filippa K, som levererade en fullt fungerande tjänst. Efter att vi hade beställt en t-shirt fick vi en informativ orderbekräftelse och några dagar senare dök paketet upp hos det valda ombudet.

24 timmars returfönster

Tröjan var i gott skick, precis som utlovat, och den dök upp i en förpackning som ska vara 100 procent återvinningsbar tillsammans med en lapp på vilken Filippa K tackar för att vi handlar från deras preowned-sortiment. När tröjan har hämtats ut får vi ett mejl där det framgår att vi har 24 timmar på oss att uppmärksamma Filippa K på eventuella produktbrister och att om så inte sker kommer det tolkas som att vi fann varan i acceptabelt skick.

Även den sweatshirt vi beställde från NA-KD kom fram efter mindre än en vecka och var i fint skick. Även NA-KD skickade ut en hjälpsam orderbekräftelse och hade valt en förpackning som ska vara 100 procent återvinningsbar. Av allt att döma är den dessutom återanvänd, för den ser ut att ha öppnats och sedan tejpats igen när den når oss. NA-KD stack för övrigt ut i gruppen genom att uppmana kunden att skänka 10 kronor som ska gå “direkt till NA-KD:s hållbarhetsarbete”.

När det gäller Nelly, Boozt och Cos blev köpupplevelserna dock inte lika positiva. Två dagar efter beställning av en ljusgrå t-shirt får vi veta från Cos att köpet är inställt.

The seller of item DECA005363 has informed us that it is unfortunately unavailable. For this reason, your sale has been cancelled and you have been issued a full refund (including shipping costs if applicable), skriver företaget utan att presentera någon närmare information.

Hos Boozt och Nelly gick det dock ännu sämre. Hos dem lyckades vi inte ens göra någon beställning. Här ska det dock påpekas att Boozt och Nelly skiljer sig en del från övriga butiker eftersom deras tjänster snarare går ut på att förmedla kontakt mellan säljare och köpare än att faktiskt sälja secondhand själva.

Vänligen var uppmärksam på att Boozt endast tillhandahåller plattformen för återförsäljning av dina produkter, och att säljaren är en privatperson. All kommunikation bör hanteras mellan dig och säljaren, skriver Boozt.

"Mötesplats Nyköping"

Det visar sig dock vara lättare sagt än gjort. Vi har fått upp ögonen för en kjol men trots att vi kontaktar säljaren både via sms och mejl får vi ingen återkoppling. Enligt Boozt kan kjolen antingen skickas till kunden eller så kan säljaren och köparen ses på vad som i det här fallet är “Mötesplats Nyköping”. Betalning med Swish är det enda alternativet. Men eftersom vi inte får tag i säljaren swishar vi inga pengar och får alltså således ingen kjol.

I princip samma sak hände hos Nelly när vi försökte köpa ett linne. Här kunde vi dock inte använda oss av varken sms eller mejl, eftersom Nelly av oklar anledning kräver att kommunikationen går via e-handlarens egen plattform. Mer exakt går det ut på att man ska skicka ett direktmeddelande inom Nelly Lounge.

All försäljning hanteras direkt och uteslutande mellan köpare och säljare, det vill säga medlemmarna själva. Nelly är inte på något sätt part i försäljningen utan erbjuder endast kanalen i Nelly Lounge-plattformen, skriver Nelly.

Den som handlar hos Zalando kan som sagt ta del av flera betal- och leveransalternativ, samt generösa villkor i övrigt. Där stack e-handlaren ut mot övriga butiker, som i regel var lite mer reserverade. Så så långt gick allt bra. Men om vår beställda gula långärmade t-shirt levde upp till förväntningarna kan vi tyvärr inte uttala oss om. Två veckor efter lagd beställning har varan nämligen inte dykt upp än, trots att Zalandos “standardleverans” ska innebära en leveranstid på tre till sju arbetsdagar och trots att vi betalade varan direkt vid beställning.

Men eftersom vi ändå räknar med att Zalando-ordern är på väg så väljer vi att se det som att tre av sex köp gick någorlunda bra, medan övriga lämnade mer att önska. Och av allt att döma återstår det en del arbete innan “pre-loved” på allvar kan bli ett segment att räkna med.

Ehandel har sökt Boozt, Cos och Nelly.com. Hittills har Boozt och Cos valt att återkomma. Deras svar kan du ta del av i den här artikeln:

LÄS ÄVEN: Ordern floppade – e-handlarens förklaring: ”Upp till köparen”

Annons