Vidga vyerna och omfamna framtiden! Överväg en automatiserad fulfilment-lösning för kunder i butiker och köpcentrum.

Det har talats och skrivits ganska mycket om urban fulfilment centers och micro fulfilment centers (UFCs och MFCs) under senare år. Det vill säga små, automatiserade och kundnära lager som allt oftare förläggs i butiker och köpcentrum – ofta i städer och områden med relativt hög befolkningstäthet och genomströmning. Syftet är att reducera leveranstider, dra nytta av befintliga lokaler och personal samt erbjuda kunderna en ökad servicegrad och bättre köpupplevelse.

Fenomenet accelererade i spåren på Covid-19 då samma-dag-leverans och upphämtning vid eller i butik ökade snabbt. Detta förändrade konsumentbeteende har bestått och ställer krav på en ökad snabbhet, produktivitet och kreativitet i varuhantering och leverans. Urban fulfilment är en effektiv lösning för att hantera en växande e-handel och omnikanalflöden. De kundnära automatiserade lagren är kompakta och bidrar även till snabbare leveranser, effektivare orderhantering i butik och ett minskat transportbehov. 

Automation möter konsument – BOPIS

Automatiserade UFCs förläggs allt oftare inuti butiker eller köpcentrum för att dra nytta av både befintliga lokalytor och personal som vid behov kan bistå i samband i samband med varuutlämning och returer, så kallad BOPIS – Buy Online Pick-up In Store. Här vill jag slå ett slag för en innovativ, smart och effektiv lösning som består av en kombination av en liten, kompakt och skalbar AutoStore som kombineras med en så kallad ”PickUpPort”. Det senare är en ny lösning från AutoStore designad för att installeras i befintliga såväl som nybyggda butiker. Lösningen innebär att konsumenterna själva kan hämta sina beställda varor när det passar, ungefär som vid en leveransbox. Skillnaden är förstås att den beprövade robotlösningen AutoStore har en betydligt högre säkerhet och ett enormt mycket större lagringsutrymme på grund av dess höga densitet. Dessutom kan butikspersonal enkelt och snabbt konsolidera flera beställningar till en viss kund, så att de kan levereras samlat när kunden väljer att hämta sina varor. 

ASRS Innovation of the Year

PickUpPort lanserades nyligen och har fått stor uppmärksamhet. I somras erhöll den innovative lösningen utmärkelsen ”ASRS Innovation of the Year” av The SupplyTech Breakthrough Awards. En AutoStore som kombineras med en PickUpPort blir en last-mile-lösning som levererar flera nyttor på samma gång: kompakt, kundnära lagring, bättre personalutnyttjande, snabbare leverans, bättre hållbarhet och en ökad kundservice. Dessutom kan jag lova ett en leveranslösning av det slaget kommer att generera mycket positiv uppmärksamhet och mer nöjda och lojala kunder.

Stor potential 

UFCs efterfrågas allt mer världen över. För ett par år sedan fick Swisslog exempelvis uppdraget att bygga upp ett flertal urban fulfilment centers åt den Texasbaserade dagligvarukedjan H-E-B, med över 400 butiker och 110 000 anställda. Även här i Norden har vi levererat två UFCs till den finska dagligvaruhandeln och vi ser en stor potential i hela detaljhandeln. Den konkurrensutsatta nordiska detaljhandeln inklusive e-handeln står inför ett växande behov av att erbjuda konsumenterna snabba och bekväma leveranslösningar som hjälper dem att få ihop vardagspusslet. 

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det finns mycket att vinna på ett investera i UFC-lösningar för butiker och köpcentrum. Servicegraden till kunderna ökar, ledtiderna reduceras och butiksytor och personal används smartare i mötet med kunden. Och viktigast av allt; köpupplevelsen blir bättre vilket driver både kundlojalitet och ökad försäljning. 

Jag slutar som jag började med en önskan om att detaljhandeln, inklusive e-handeln, ska vidga vyerna lite och titta närmare på den här typen av lager- och leveranslösning!

Christian Walby, Swisslog

Läs mer om Swisslogs lösningar inom automation för E-grocery