Vinjätten lämnar Sverige till Systembolaget: “Viktigt för affären”

“Bekräftades laglig”.

Nyligen så pratade vi med Viva Wine Group gällande deras e-handelsfalang Viva eCom, som ska stå för 20 procent av bolagets omsättning. Det spännande var förstås hur de såg på domen mot Systembolaget som öppnar upp e-handelsmarknaden med vin i Sverige.

Vi bedriver i dagsläget ingen e-handel mot svenska konsumenter men följer utvecklingen och analyserar förutsättningarna och potentialen i jämförelse med andra europeiska marknader, sade vd:n Emil Sallnäs till Ehandel.

Annons

Nu har bolaget släppt siffrorna för årets tredje kvartal och avslöjar samtidigt lite mer om Sverige-planerna. För det första konstaterar man att omsättningen fortsätter att växa.

Försäljningen under kvartalet ökade med 5,6 procent till totalt 952 miljoner kronor. Detta med ett rörelseresultat (EBITA) på 77 miljoner kronor.

I Norden har vi fortsatt starkt momentum med höga volymökningar, kommenterar Emil Sallnäs.

"Fortsätter bevaka"

Bolaget har nu alltså analyserat Högsta domstolens dom gällande distanshandel till Sverige och har följande kommentar i delårsrapporten.

Efter Högsta domstolens beslut i juli där distanshandel till Sverige från andra europeiska länder bekräftades laglig, har vi analyserat vad detta innebär för Viva. Vi har som del i detta utvärderat potentialen i relation till andra europeiska e-handelsmarknader, inte minst i östra Europa. Vi fortsätter givetvis bevaka den svenska e-handelsmarknaden men fokuserar i dagsläget på fortsatt e-handelsexpansion i Östeuropa, kommenterar Emil Sallnäs.

Tillsvidare har man alltså inga planer på att ta sig an Sverige med sina nätbutiker Wine in Black, Vicampo och Weinfürst. Man verkar helt enkelt lämna Sverige-marknaden till Systembolaget och hejar på deras e-handelssatsningar.

Samtidigt välkomnar vi att Systembolaget stärker sitt e-handelserbjudande till svenska konsumenter, vilket är viktigt för vår svenska affär, säger Emil Sallnäs.

Annons
Annons