Virtuella butiker prisade på E-handelsmässa

City Gross satsning på digitala butiker verkar gå hem hos konsumenterna. Besökarna på e-commerce mässan i Kista röstade nämligen fram den virtuella butiken, som Virtual Stores utvecklat i samarbete med dagligvarukedjan, som den mest användbara nyheten 2014.

I somras lanserade City Gross, i samarbete med Virtual Stores, en digital butik där kunder kan handla på interaktiva virtuella skärmväggar, och betala med hjälp av sina smarta telefoner.

Den första butiken placerades i Kista science tower och det faktum att väggarna är uppkopplade mot nätet gör det även möjligt att fjärrstyra innehållet och skräddarsy det på distans.

Annons

Tanken med de virtuella butikerna är att de kan placeras i såväl offentliga miljöer där konsumenter naturligt rör sig och i traditionella butiker.

– Det senare förväntas påverka hur dagligvarubutiker ser ut framöver, eftersom deras ytor kraftigt kan minskas när till exempel utrymmeskrävande specialvaror istället kan erbjudas i den virtuella butiken, skriver City Gross i ett pressmeddelande.

Bredare satsning på gång

Nu har tilltaget prisats när besökare på mässan, e-commerce, i Kista röstade fram den virtuella butiken som den mest användbara nyheten 2014.

– Vi är glada över den positiva respons vi fått på vår virtuella butik. Förra året placerade vi ut ett antal virtuella pilotbutiker i båda allmänna miljöer och i butiksmiljö. Nu förbereder vi utifrån erfarenheterna från dem en bredare utrullning under hösten, samtidigt som vi diskuterar med andra kedjor som är intresserade av att få tillgång till vår virtuella lösning, säger Carl-Mikael Bergendahl, affärsområdesansvarig e-handel på Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-kedjan.

Källa: Press

Annons