Virtuellt provrum teamar upp med Stylein och tar in 5 miljoner

"Data som inte funnits tillgänglig tidigare".

Modesajten Stylein ökade omsättningen med nära 45 procent under 2019 och landade på 23 miljoner kronor. Nu har företaget teamat upp med startup-bolaget The Fit för att tillsammans lansera storlekstjänsten som ska minska antalet returer. Det rapporterar DiDigital.

Vi är exalterade över att äntligen få gå in i denna fas av vår utveckling. Vi ska jobba nära Stylein och ta in feedback om hur vi kan förbättra och förfina tjänsten, säger Lisa Lindvall, The Fits medgrundare och vd, till sajten.

Annons

Digitala konsumenter får noll och ingen hjälp på de flesta håll. Vi har utgått ifrån en kund som handlar med en smartphone och har en vision om att förbättra användarupplevelsen i e-handeln. Om vi kan hjälpa folk att hitta rätt storlek kan vi minska returerna och reducera miljöeffekten.

Under de senaste fyra åren har Lisa Lindvall jobbat på att utveckla sin idé som ska lösa retailbranschens främsta problem, nämligen returerna. Hon menar att den höga returgraden främst beror på felköp gällande storlek och passform.

Det finns ingen standardiserad, enhetlig storleksskala för kläder. Storleksguider är ofta generiska och reflekterar inte måtten på de riktiga plaggen. De förklarar inte heller hur tyger passar på kroppen där olika material kan kräva olika storlekar, förklarar hon.

LÄS ÄVEN: Hennes kroppsskanner ska minska returer inom e-handeln

Hennes lösning grundar sig på bildteknik och AI. The Fit är en mobilapp som via  kroppsskanning, som utförs genom att ta två bilder på användaren, skapar ett personligt ”kropps-ID” med kundens kroppsmått. Tanken är att kunder ska shoppa via The Fit-appen, i nätbutiker som är anslutna till tjänsten, och få personligt anpassade storleksrekommendationer.

Behovet för detta är stort eftersom kroppar ser väldigt olika ut, och förändras över tid, samt för att alla har olika preferenser vad gäller passform, säger Lisa och tillägger:

Vi är först ut på den nordiska marknaden med den mobila tekniken, som även ger ny värdefull data till modebolagen. Till hösten ska vi gå ut med fler retail-kunder. Det blir en del välkända namn, både modemärken och e-handlare med ett blandat sortiment av andras varumärken. Vi vill växa med kunderna och skynda långsamt.

Idag består startup-bolaget av sex personer, inklusive Lisa och medgrundaren Kelly Hubble. Under de senaste fyra åren som The Fit har utvecklats har bolaget tagit in runt tre miljoner kronor från ängelinvesterare, och just nu är ytterligare fem miljoner kronor på ingång. Kapitalet kommer från befintliga ägare och ett svenskt riskkapitalbolag.

Annons

Än så länge har The Fit dock inte patenterat sin teknik, men företaget är inte oroat över de svenska konkurrenterna i branschen.

Vi jobbar alla på olika sätt. Volumental fokuserar på främst på skor, och skulle kunna vara ett komplement till oss. Virtusize jobbar med att mäta favoritplagg, vilket är annorlunda från vår mer adaptiva teknik som utgår ifrån att kroppen förändras. Tailorstore är väldigt fokuserade på skräddarsydda skjortor, säger Lisa.

Vi erbjuder en typ av kroppsdata som inte funnits tillgänglig tidigare. Det handlar om att hitta kläder baserat på hur folk faktiskt ser ut och hur de vill klä sig.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!