Viruset kan dubbla e-handeln och få en långvarig effekt

Enligt ny analys.

Tidningen Post & Parcel rapporterar att coronaviruset kan ge e-handeln ett rejält lyft. Enligt fraktbolaget ParcelHero så räknar man med att e-handeln “i värsta fall” kan nå så högt som 40 procent av all handel, eller en dubbling från normala nivåer.

I Storbritannien som redan har en hög e-handelspenetration på runt 20 procent så skulle det innebära att närmare hälften av all handel skulle kunna ske online, om vi står inför ett stort utbrott av sjukdomen och många väljer att hålla sig hemma.

Annons

Till exempel identifierar regeringens handlingsplan äldre som en "riskfylld" grupp från spridningen av coronavirus. Traditionellt sett har äldre människor varit mindre benägna att köpa online, men det är mycket troligt att denna grupp börjar använda hemleveranser, eller låter vårdare beställa leveranser åt dem, om det blir ett allvarligt utbrott, meddelar ParcelHero.

"Återförsäljare måste anpassa sig"

Man väntar sig samtidigt att hushållsprodukter, inte helt oväntat, kommer att få det största uppsvinget.

Vi tror att ökningen i efterfrågan på hemleveranser av mat, hushållsartiklar och särskilt produkter som blekmedel och tvål sannolikt kommer att öka med 100 procent. Återförsäljare måste anpassa sin omnikanalsförsäljning till e-handel och planera för en minskning av butiksköp de kommande månaderna för att vara förberedda.

När virusutbrottet avtar räknar man med att många kommer att återgå till sina vanliga köpvanor. Det kan dock få en bestående effekt på e-handeln, som eventuellt kan vara mycket större efter att virusvågen har passerat.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!