Vita huset, det vill säga USA:s politiska ledning, har dragit igång en kampanj för att få fler unga att vaccinera sig mot Covid-19. Mer exakt handlar det om en “influencer army” som ska agera en slags “motattack” mot desinformation om vaccinet som sprids på nätet. Det rapporterar The New York Times.
Enligt tidningen består armén av ett 50-tal profiler med många följare på Twitch, Youtube och TikTok samt den 18-åriga popstjärnan Olivia Rodrigo, med 15,7 miljoner följare på Instagram. Tidningen berättar också att det i USA pågår liknande projekt på mer lokal nivå, där personer med mellan 5 000 och 100 000 följare rapporteras ha fått upp till tusen dollar i månaden i ersättning för att ha marknadsfört covidvaccin.
Att hälsomyndigheterna i USA kampanjar med hjälp av kändisar är dock inte något nytt fenomen. New York Times tar upp att liknande marknadsföring har använts åtminstone sedan 1956, då Elvis Presley lät sig vaccineras mot polio i TV-programmet Ed Sullivan Show.
Enligt tidningen visar undersökningar att många ungdomar är mer benägna att ta till sig råd från influencers jämfört med kända personer i allmänhet. Men alla är inte lika övertygade om att Vita husets strategi kommer att fungera. New York Times har pratat med en forskare vid Stanford Internet Observatory, som ställer sig frågande till om kampanjerna kommer att ge önskad effekt. Hon menar att den som känner starkt för något oftast promotar det med mer eftertryck än någon som får betalt för att sprida ett budskap, vilket skulle kunna ge vaccinmotståndarna en fördel.