Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Walmarts globala E-handel ökade med 22 procent

Walmarts globala E-handel ökade med 22 procent
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

2014 var ett bra nätår för Walmart. Deras e-handel ökade med drygt 22 procent under förra året och näthandeln står nu för 2,5 procent av den totala försäljningen. Nu fortsätter världens största detaljhandlare satsningarna för att komma ikapp Amazon och bli ännu större på nätet.

ANNONS

Walmart satsar stort på e-handeln. Under förra året investerade världens största detaljhandelskedja drygt 1 miljard dollar i sin näthandel, en siffra som kan stiga till 1,5 miljarder under räkenskapsåret 2016. Något man verkar göra rätt i.

När Walmart nyligen släppte sin årsrapport kan man konstatera att den globala försäljningen på nätet ökade med 18 procent under fjärde kvartalet. Sett till helåret var siffrorna ännu bättre.

– Den totala e-handelsförsäljningen ökade med cirka 22 procent under budgetåret 2015. En stabil tillväxt, men inte riktigt lika stark som vi hade hoppats. Samtidigt fortsätter mobilt att göra avtryck. Nästan 70 procent av trafiken till Walmart.com i USA kom via mobilen under julhandeln. Kunder som tidigare handlat med hjälp av sina bärbara datorer använder nu sina telefoner och surfplattor, säger Walmarts vd, Doug McMillion.

Fortsatta investeringar

Globalt ökade Walmarts e-handel med 21,6 procent till 12,2 miljarder dollar, att jämföra med 10 miljarder dollar föregående år. Räknar man även in den fysiska handeln landar siffrorna på imponerande 482,2 miljarder dollar, en ökning med 1,9 procent jämfört med föregående år.

Något som innebär att e-handeln står för 2,5 procent av den totala försäljningen. En ökning från 2,1 procent året innan. Och nu fortsätter satsningarna på nätet för att närma sig Amazon som landets största näthandlare.

Bland annat ska Walmart fördubbla antalet produker på nätet till drygt 10 miljoner och fortsätta utbyggnaden sin nya e-handelssajt. Man kommer även att bygga nya distributionscentraler för snabbare leveranser.

– Vi strävar efter att balansera försäljningstillväxt och lönsamhet. Vi är försiktiga med våra investeringar och ser till att vi har den infrastruktur vi behöver på plats för att bygga vår verksamhet på lång sikt, säger Doug McMillion.



Källa: IR

Dela artikeln: