ANNONS

We are era omorganiserar: "Ska vara breakeven under 2024"

Marcus Klamming, vd We Are Era.
ANNONS

Turbulent tid för influencernätverket. 

We are era, som fick sitt namn efter en sammanslagning av influencernätverket United screens och talangnätverket Divimore, har kämpat i motvind. Med en sammanlagd förlust på närmare 100 miljoner kronor har bolaget kämpat för att vända mot lönsamhet. Enligt den senaste årsredovisningen ökade omsättningen under 2022 med 11 procent till 159 miljoner kronor, men på sista raden blev det en förlust på 6,5 miljoner kronor.

Nu har företaget fattat ett beslut om en omorganisation på Stockholmskontoret, samtidigt som man väljer att stänga kontoret i Köpenhamn. I samband med detta väljer också Hanna Franzén, vice vd, att lämna bolaget. Företaget har redan sedan tidigare valt att avveckla sina kontor i Norge och Finland.

Till Resumé bekräftar Marcus Klamming, vd på We are era, att Hanna Franzén valt att gå vidare. Samtidigt har man också flyttat en tjänst inom rättighetshantering till huvudkontoret i Tyskland. Utöver det har också de tidigare tjänsterna inom PR och event försvunnit.

Utöver att vår COO tillika vice vd Hanna Franzén har valt att gå vidare behöver vi också se över hur ledningsgruppen och den strukturen ska se ut framåt. Så dels är det en rent organisatorisk fråga, men utöver det jobbar vi alltid med att effektivisera våra processer både internt och externt gentemot kund, säger Marcus Klamming till Resumé.

Danska affärer kommer skötas från Stockholm

Nedläggningen av Köpenhamnskontoret är enligt Marcus Klamming ett annat beslut som syftar till ökad effektivisering och lönsamhet och rör två personer på företaget.

När vi har utvärderat hur vi får bäst skalbarhet och lönsamhet har vi sett att det såklart kan finnas en tyngd att ha fysiska representanter, men många av våra kunder köper oftast nordiska kampanjer. Så våra kunder som har kontor i Danmark kommer att bearbetas från vårt Stockholmskontor.

Gällande den svikande lönsamheten och eventuella planer för att nå lönsamhet verkar Marcus Klamming fortsatt hoppfull.

Vår långsiktiga plan är att vi ska vara breakeven under 2024 och givet de investeringar som vi har gjort i år och också effektiviserat organisationen så är det min tro att vi kommer att lyckas med det.

We are era ägs av den tyska mediekoncernen RTL.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se