White Monday utmanar Black Friday: ”Det är helt ohållbart”

Kampanjen mot rearusningen växer.

Black Friday, dagen då allt vad hållbarhet heter flyger rakt ut genom fönstret. Det menar i alla fall organisationen Medveten konsumtion, som står bakom motreaktionen White Monday. Fenomenet har spridit sig till nio länder och över 300 företag har anslutit sig till kampanjen, som körs måndagen innan Black Friday, alltså 25 november.

Överkonsumtionen är elefanten i rummet som vi måste hantera. Om alla levde som oss i Sverige skulle det krävas över fyra jordklot med naturresurser - det är helt ohållbart, säger Alexandra Davidsson, arrangör för White Monday och generalsekreterare för Medveten konsumtion, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

White Monday går ut på att uppmärksamma och uppmuntra till en mer cirkulär konsumtion. Bland annat använder man sig av hashtagen #WhiteMonday i sociala medier, för att göra fler medvetna om projektet.

Vi har många förslag för hur vi i praktiken kan göra konsumtionen mer hållbar. Vi kampanjar nu den 25/11, måndagen innan Black Friday med White Monday som globalt utmanar Black Friday och går i den cirkulära ekonomins anda, säger Alexandra Davidsson.

För trots intensifierad klimatångest och allt snack om vikten att agera nu, väntas Black Friday och julhandeln slå nya rekord även i år.

Det är dags att handeln går i bräschen och tar sitt ansvar genom att göra det lätt för oss konsumenter att göra rätt genom att tillhandahålla alternativ som är cirkulära.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!