XXL avslöjade – erkänner prisfusk

"Initiativet togs ofta vid ledningsmöten".

Sportkedjan XXL har förfalskat sina försäljningssiffror för att kunna ange högre rabatter än vad de i själva verket var. Det har fyra tidigare XXL-anställda avslöjat för den norska nyhetssajten E24. Nu har bolagets vd Øivind Tidemandsen även bekräftat fuskandet för Dagens Näringsliv.

Det fuskades ofta, speciellt med större och dyrare varor som kunde vara svårare att sälja, säger Christian Sandmo Olsen, som var försäljningschef i fyra år i ett XXL-varuhus i Oslo, till E24.

Annons
Annons

Men Christian är inte den enda som har trätt fram, han är en av fyra tidigare försäljningsledare vid tre olika XXL-varuhus som har berättat om XXL:s systematiska fuskande för nyhetssajten.

"Butikschefen drog sitt kort själv"

För att ett företag ska kunna rea ut eller sätta ett lägre pris på en vara måste produkten först ha sålts i ett visst antal exemplar, enligt norsk lag.

Detta har XXL gått runt genom att de anställda själva köpte varorna innan de skulle reas ut, och sedan returnerade dem när rean skulle dra igång. Då såg det ut som att butiken hade sålt fler varor än vad som faktiskt var fallet.

Initiativet togs ofta vid ledningsmöten mellan varuhuschefen och cheferna för varje avdelning. Här gick vi igenom nästa veckas kundtidning.

Då kunde det hända att varuhuschefen eller avdelningschefen hade fått höra av XXL:s inköpsavdelning, att det var viktigt att se till att vi hade sålt vissa specifika varor. Ofta stod det i DM-brevet som vi fick att "här måste vi kunna dokumentera en försäljning i varje varuhus". Sedan beslutades det att antingen butikschefen drog sitt kort själv eller att en av säljcheferna gjorde det, berättar Christian.

"Ett typiskt inslag"

De tre andra källorna har valt att vara anonyma. En av dem berättar att han var med om prisfuskandet fem till sex gånger om året i den avdelning han arbetade på.

Detta gjordes vanligtvis med de stora och tunga produkterna som exempelvis löpband. Det godkändes av varuhuschefen och sedan var det avdelningscheferna och heltidsanställda som tog hand om prisfusket, säger han.

En av de andra personen berättar för E24 att prisfusk var något som man talade om vid regionala möten där säljledare från olika XXL-varuhus bland annat satte strategier.

Annons
Annons

Ett typiskt inslag under mötet var att försäljningscheferna i Norge gav en översikt över de varor som såldes i de olika varuhusen inför nästa veckas erbjudande. Varuhusen som inte sålt tillräckligt många exemplar av en produkt var tvungna att göra en felaktig beställning, säger han.

Enligt källan var uppdraget en vanlig rutin.

"Sorgligt och frustrerande"

När den norska nyhetssajten presenterade dessa uppgifter för XXL:s Norge-chef Anders Kjellén, svarade han i ett mejl att "informationen från E24:s källor är ny för honom och för resten av företagets ledning".

Men redan samma dag bekräftade bolagets vd Øivind Tidemandsen uppgifterna för norska DN.

Det råder ingen tvekan om att detta har inträffat. Det är inte så att fyra personer inte talar sanning.

Det är sorgligt och frustrerande att sådana trick har använts för att nå målen. Det följer en slags kultur där man måste vinna, men som man har tappat kontrollen över, säger Øivind Tidemandsen.

Vd:n säger att en utredning pågår, men att det ännu är oklart vilka som har varit inblandade.

Jag vill verkligen be om ursäkt till våra butiksanställda som direkt, eller indirekt, har blivit tvingade till att utföra något omoraliskt. Och naturligtvis ber jag om ursäkt till kunderna.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!