XXL byter betallösning – lämnar Klarna: ”Helt avgörande”

"En tydligare och mer strömlinjeformad lösning".

XXL-koncernen byter betalbolag på den nordiska marknaden. Ut åker Klarna och in kommer istället Walley, som framöver ska hjälpa företaget att utveckla samtliga betallösningar. Såväl online som i butik.

Samarbetet omfattar Online Checkout för både privatpersoner och företagskunder, samt ”köp nu, betala senare” i butik.

Annons

Det är idag helt avgörande att möta sina kunder med en solid omnikanalsstrategi. Vi ser fram emot att implementera just detta hos XXL, och visa upp vår förmåga att sömlöst hantera samtliga betallösningar som de behöver, säger Mikael Anstrin, general manager på Walley.

Sömlös lösning

Avtalet med Walley omfattar samtliga dotterbolag inom XXL och gäller på de nordiska marknaderna som inkluderar Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nya avtalet har redan trätt i kraft och samarbetet förväntas gå live den 1 juli 2024.

XXL har ett 30-tal varuhus i Sverige och totalt 86 varuhus i Norden. Med det nya samarbetet hoppas man kunna skapa en mer sömlös omnikanalslösning. Oavsett vilken kanal kunden väljer.

Walley ger oss en omnikanalslösning som täcker såväl e-handel, varuhus som vår företagförsäljning genom Team Sales. Vi ser fram emot att inte bara förenkla vardagen för våra anställda och kunder, utan också att erbjuda våra kunder en tydligare och mer strömlinjeformad lösning, säger Freddy Sobin, vd och koncernchef på XXL ASA.

Annons