XXL köper in sig i friluftsjätte – och satsar på eget varumärke

"Ställer hela produktionsapparaten till förfogande"

Egna varumärken är det nya svarta inom e-handeln, och den norskägda sportkedjan XXL har sedan en tid luftat sitt intresse för möjligheterna. Nu gör man slag i saken. Något man gör i samarbete med det norska sport- och friluftsvarumärket Stormberg.

Samarbetet innebär att Stormberg ska utveckla och producera kläder, skor och sportutrustning för XXL. Produkterna kommer att säljas i sportkedjans varuhus och online i Norge, Sverige och Finland.

Annons

Stormberg är ett av de starkaste varumärkena inom sport och friluftsliv i Norge och är dessutom duktiga och drivna av hållbarhet. Det stämmer dels väl överens med XXL:s hållbarhetsstrategi, där vi både kan och vill göra mer, och dels med ambitionen att erbjuda de bästa varumärkena till lägsta priser, kommenterar Freddy Sobin, vd för XXL.

Blir exklusiv partner

Samtidigt går XXL in på ägarsidan genom att köpa 15 procent av aktierna i Stormbergs norska och svenska verksamhet. Vad köpesumman hamnar på vill man dock inte avslöja.

Det ska bli spännande att kombinera Stormbergs design- och produktionskompetens med XXL:s kärnkompetens; att driva retail. Jag är övertygad om att det är en bra matchning. Vi kommer så småningom också att se över möjligheten till fler satsningar tillsammans, kommenterar Freddy Sobin.

XXL blir genom samarbetet en exklusiv partner för Stormberg i Norge. Varumärket kommer dock att fortsätta säljas genom Stormbergkedjans egna butiker, och online.

Stormberg kommer ställa hela sin produktionsapparat, som byggts upp under 25 år, till XXL:s förfogande. Vi är glada över att få in Nordens största sportkedja som minoritetsägare. Partnerskapet kommer att ge en grund för tillväxt och möjlighet att ytterligare stärka företagens fokus på hållbarhet och inkluderande arbetsliv, kommenterar Stormbergs grundare Steinar J. Olsen.

Annons