Yaytrade lanserar digitala rum: ”Något vi knappt vågat hoppas på”

Satsar på börsen.

Den svenska marknadsplatsen Yaytrade startades som en sajt där influencers, kända profiler och varumärken kunde sälja secondhand-artiklar inom mode- och inredningsområdet.

Men i fjol profilerade man om sig och nylanserade sitt koncept. Nu vänder marknadsplatsen sig även till privatpersoner. Bolaget har en pickup-service, likt den som konkurrenten Sellpy erbjuder, som innebär att Yaytrade plockar upp sakerna från säljaren och efter upphämtningen står företaget även för sortering, fotografering och publicering på sajten.

Annons

Vår vision är att lyfta shoppingupplevelsen inom detta segment och arbeta tätt med logistikpartners för att ha korta ledtider när det gäller både upphämtning av produkter till slutleverans till köpande kund, förklarade David Knape, vd och medgrundare, tidigare.

LÄS ÄVEN: Yaytrades ”hemliga satsning” – utmanar konkurrenter som Sellpy

För några månader sedan, i våras, släppte Yaytrade en helt ny design på sajten och nu avslöjar bolaget att det bara var pricken över i:et på ett större projekt. Yaytrades plattform har utvecklats till att nu även kunna anpassas individuellt till företag som vill skapa ett slags online-event, i samband med att man till exempel vill sälja ut ett utgående lager.

Premiumföretag kan antingen ha en öppen butik hos oss, där de själva säljer ut sitt utgående lager eller "sample sales" till en öppen marknad, eller ha ett slags online-event som de kan hålla stängt för allmänheten och öppet för speciellt inbjudna, förklarar David Knape för Ehandel.

Idag finns det en mycket smidig set-up för företag där de inte enbart får en ny försäljningskanal via oss, vi kan även helt hantera logistik och distribution vilket gör att bolagen i praktiken kan skicka det som ska säljas till oss, därefter tar vi hand om resten.

Hur länge har ni jobbat på detta?

Vi har arbetat på detta projekt sedan början av året. Vi såg behovet växa redan innan Covid-19 även om efterfrågan blev ännu tydligare under pandemin, säger David.

Resultatet är något vi knappt vågade hoppas på när idén var på whiteboard-tavlan, så det är fantastiskt kul. Samma gäller logistiken som flutit på problemfritt och det trots stora flöden på kort tid med en stor del av försäljningen även internationellt. Vårt koncept och struktur är satt på en sådan nivå att vi nu med lägre medel kommer att kunna titta på nya marknader under 2021.

Annons

Det svenska premiumvarumärket Filippa K är det första som har inlett ett partnerskap med Yaytrade. För drygt två veckor sedan lanserade Filippa K en "sample sale" på Yaytrades plattform, exklusivt för modeföretagets anställda och för personligt inbjudna kunder. Släppet innehöll tusentals produkter. På tre dagar såldes 80 procent av sortimentet slut.

Vi ser att det här konceptet har ett stort värde då de kan behålla sin kärnverksamhet och samtidigt ge samples och overstock nytt liv och sammanhang. Med vår medlemsbas och nätverk av influencers kan varumärken nå ut till en ny och bredare kundkrets till skillnad från fysiska utförsäljningar där man ofta begränsas av det geografiska upptagningsområdet, säger David Knape.

Vi hakar på en trend men ser även att vi innoverar en del av marknaden som hittills varit till stor del fysisk och logistiskt tungrodd till att digitalisera upp detta ben. Vi ser alltså god potential i olika koncept och event för skräddarsydd shopping med interaktiva funktioner i samband med att premiumvarumärken säljer sina utgående lager via Yaytrades plattform.

Har ni fler företag på väg ut? 

Vi har långtgående dialoger med ett 20-tal bolag i Sverige, men kan inte gå in i detalj vilka det är annat än att det innefattar en del av de mellan- och större modebolagen i Sverige.

Vad betyder den här satsningen för Yaytrade? 

Ur ett större perspektiv innebär den här satsningen att vi tar ett tydligt steg mot B2C-segmentet och mot att fokusera tydligt på hållbarhetsfrågan där företag nu får en smidig lösning att få hjälp att till exempel sälja utgående produkter och returer. Samtidigt som kunder aktivt kan göra ett hållbarhetsmässigt smart val och spara pengar på samma gång, svarar David.

Det här innebär också att vi knäcker en av de största marknadsutmaningarna som marknadsplatser generellt har inför lansering på nya marknader – content. Vi kommer vid expansion kunna växa strategiskt tillsammans med de bolag vi redan idag arbetar med och de som vi har initierat partnerskap med, genom att vid lansering på en ny marknad ha ett attraktivt grundsortiment. Sen samarbetar vi även med internationella influencers som också kommer att bidra till detta.

Under det senaste räkenskapsåret omsatte Yaytrade 453 000 kronor samtidigt som man gjorde en förlust. Men i år, under det första halvåret, har bolaget redan slagit fjolårets försäljning och omsatt runt 1,4 miljoner kronor. För Yaytrade är 2020 alltså ett år med en stark tillväxt trots rådande pandemi, och i år siktar bolaget på att passera 7 miljoner kronor i omsättning.

Vad har ni för utmaningar? 

Vår största utmaning under 2020 har helt klart varit kapitalmässigt. Jag vet att många bolag gärna undviker denna frågan, men jag anser själv att man kan vara öppen med att kapital har varit en utmaning för bolag som är finansierade av riskkapital. Jag vill sända ut en signal till alla som kämpar med detta att inte ge upp och se rådande läge som en viktig del i att vässa affärsmodeller och effektivitet, operativt som kapitalmässigt.

Vi är tacksamma att ha en stabil ägarkrets sedan tidigare men också att få in ett antal nya ägare i bolaget som bäddar för vår expansion där vi även ser över möjligheterna för en börsnotering under H1 2021. Vi visar idag en tillväxttakt som är starkt positiv månad till månad.

För närvarande håller man alltså på att se över möjligheterna till en börsintroduktion under första halvåret 2021, därför planerar Yaytrade att göra en pre-IPO inom kort där företagen Jinderman & Partners AB samt JJV Invest AB deltagit.

Vi håller på att stänga vår pre-IPO-runda nu i oktober, där vi kommer att investera ytterligare i teamet och produkten innan vi siktar på att under 2021 genomföra vår IPO och gå in på minst en eller två nya marknader. Vi utvecklar även en del i vår plattform där vi kommer att kunna koppla samman våra influencers med de företag vi arbetar tillsammans med, avslutar David Knape.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!