Youtubes partnerprogram når 3 miljoner anslutna.
Youtubes partnerprogram, som ursprungligen lanserades 2007, nådde nyligen en ny milstolpe. Över 3 miljoner kanaler har nu anslutit sig till programmet. Partnerprogrammet betalade ut över 70 miljarder USD till kreatörer, artister och medieföretag under de senaste tre åren. Det skriver Youtubes vd Neal Mohan i ett öppet brev på bolagets blogg.
Ny statistik visar också att gränsen mellan hur människor ser på produktioner skapat för TV och Youtube har suddats ut allt mer. I genomsnitt tittar människor världen över på totalt 1 miljard timmar Youtube-innehåll, på TV-skärmar, varje dag. Även intresset för prenumerations-tjänsterna har ökat, där Youtube TV nu har överstigit 8 miljoner prenumeranter.
Lyfter kreatörerna
Neal Mohan passar också på att lyfta kreatörerna, som han menar har en inverkan som sträcker sig långt bakom skärmen. Han skriver att Youtube fortsätter sitt arbete med att hjälpa beslutsfattare och partners över hela branschen att se både det ekonomiska värdet och underhållningsvärdet som kreatörerna tillför. Han pekar också på hur kreatörer leder till tillväxt och jobb runt om i världen, men att de flesta regeringar inte tar hänsyn till kreatörer i sin statistik för arbeten.
Kreatörer omdefinierar framtiden för underhållningsbranschen, skriver Neal Mohan i sitt inlägg på Youtubes blogg.