ANNONS

Youtube-nätverk satsar på näthandel med Jarnos NA-KD

Youtube-nätverk satsar på näthandel med Jarnos NA-KD
Vigor Sörman, Grundare och VD för Splay

MTG-ägda Splay och deras Youtube-profiler lanserar en egen e-handel i samarbete med Jarno Vanhatapio och NA-KD.

ANNONS

Splay grundades för tre år sedan och är idag ett av Nordens ledande nätverk för Youtube-profiler. Genom att samla flera Youtube-stjärnor på ett ställe har man bland annat kunnat förhandla fram bättre reklamavtal, och nu ger sig bolaget även in i e-handelns värld.

Enligt Di Digital har Splay inlett en e-handelssatsning under varumärket Ikon Next tillsammans med Nelly-grundaren, Jarno Vanhatapio, och hans nya e-handelsprojekt NA-KD.

– De som tidigare mest sågs som en glad kille eller tjej på Youtube har i dag utvecklats till starka varumärken. Man ser också att deras följarskara inte beter sig som vanliga tv-tittare, de har ett starkare engagemang och högre betalningsvilja, säger Vigor Sörman, grundare och VD för Splay.

NA-KD sköter lager och logistik

Tanken är att Splay-profilerna ska kunna designa och lansera sina egna kläd- och skönhetskollektioner som de sedan marknadsför. NA-KD kommer hjälpa till att ta fram produkterna, samt sköta lager och logistik.

Först ut är bloggaren Clara Henry och intäkterna från försäljningen kommer att delas mellan Youtube-profilerna, Splay och NA-KD.

– Vi vill jobba med de starkaste profilerna och då måste vi vara bäst på att hjälpa dem att växa sin publik och att tjäna pengar, säger Vigor Sörman.

ANNONS
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se