Zalando köper kunders använda plagg online och säljer dem offline

"Ett experiment".

I maj öppnade e-handelsjätten Zalando en fysisk secondhandbutik i köpcentrumet Alexa i Berlin. Butiken fick namnet Zircle, som är en ihopsättning av Zalando och Circular.

Vi jobbar på att ständigt förbättra shoppingupplevelsen för våra kunder och anpassa vårt erbjudande till deras olika behov, skriver företaget i ett officiellt uttalande.

Annons
Annons

Till följd av att vilja möta kundernas olika behov har företaget bland annat lanserat en app kallad Zalando Wardrobe i Tyskland, under förra året, där kunder kan köpa och sälja varor som de tidigare har inhandlat på Zalando.

Som ett nästa steg har vi nu öppnat pilotbutiken Zircle. Huvudsyftet med denna offline-närvaro är att lära känna kunderna och deras behov bättre. Denna pilotbutik är ett experiment som ska lära oss hur, och om, offlineförsäljning av begagnat mode fungerar för Zalando och om vi kan nå nya målgrupper, säger en talesperson från Zalando till Ehandel.

Med dessa lärdomar kan vi sedan utvärdera vad som fungerar bäst för våra kunder och förbättra deras shoppingupplevelse, både offline och online. Vår kärnkompetens är och kommer att fortsätta att vara online, men i vissa affärsområden tror vi på relevansen av offlineaktiviteter och ser framtiden för modehandel som ett intelligent nätverk som kombinerar det bästa från båda världar.

Secondhandbutiken är en offline-förlängning av Zalando Wardrobe-appen. Varorna som säljs hos Zircle har köpts av Zalando från Zalando Wardrobe-användare. Användarna kan alltså välja att antingen sälja sina plagg online till andra konsumenter, eller offline till Zalando som säljer dem vidare.

Just nu finns det inga planer på att Zalando Wardrobe ska lanseras i Sverige. Modejätten menar att appen ska utvärderas innan ytterligare marknader sätts i sikte. Men när det kan ske vet vi inte än. Därför finns det heller inga planer på att expandera Zircle till andra marknader.

Med Zircle har vi skapat en pilotbutik offline för att utforska en potentiell kanal för oss som vi kan sälja begagnat mode genom, från våra Wardrobe-kunder. Vi kommer att utvärdera resultatet och besluta hur vi ska gå vidare, gällande en potentiell förlängning av pilotbutiken, branding och så vidare.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!