Zalando vänder sig för första gången till män

Zalando lanserar nu sin första reklamfilm riktad mot det manliga könet. Dagens Media har pratat med Zalando om detta nya fokus och modeintresserade män sägs bli en allt viktigare målgrupp:

– Vi märker att manligt mode blir viktigare och att manliga kunder är mer intresserads av mode och av att få information om det. Därför vill vi dedikera dem en egen tv-reklam, säger Maria Baré Johansen, nordisk pr-ansvarig på Zalando till Dagens Media.

Annons

Männen i reklamfilmen pratar inte, utan grymtar istället, men den påminner utöver det om tidigare reklamalster ifrån Zalando.

– Att leka med klyschor är en del av vår strategi – vi vill le tillsammans med våra kunder. I vår förra reklam pekade vi på våra kvinnliga kunderns upphetsning över Zalandos sortiment och service med glimten i ögat. Det är, precis som de två männens överdrivna coolhet, självklart inte en bild av verkligheten utan snarare menat att vara underhållande, säger Maria Baré Johansen.

Zalando säger sig alltså vilja driva med stereotyper, men vi gissar att det även är billigare med en reklamfilm som fungerar på alla marknader.

Annons